16. dubna 2025 15:55

8 největších námořních tragédií mělo celkem 24 000 obětí. Potopení Titanicu je až na pátém místě

Potopení britského zaoceánského parníku RMS Titanic dodnes díky široké publicitě a výpovědím přeživších vyvolává dojem, že s 1517 oběťmi šlo o největší námořní katastrofu v historii mořeplavby. Skutečnost je ale jiná.

Námořní neštěstí způsobená přírodními živly, chybou člověka nebo útokem válečných lodí postihují lodní dopravu opakovaně a mnohdy s ničivějšími následky, než měla srážka Titanicu s ledovcem v osudnou noc ze 14. na 15. dubna 1912. Připravili jsme pro vás přehled největších lodních katastrof, z nichž mnohé Titanic bez potíží zastínily.

Wilhelm Gustloff: Konec Hitlerovy chlouby

Na vrub válečného konfliktu – v tomto případě druhé světové války – jde potopení německé výletní lodi Wilhelm Gustloff, jež sloužila pracujícím třetí říše jako odpočinkové místo a plovoucí školící středisko. Na poslední plavbu z Gdyně se 208 metrů dlouhá loď vydala 30. ledna 1945 s úplně jinými cestujícími – podle historika Heinze Schöna se na palubě místo 1400 výletníků tísnilo přes 10 500 uprchlíků z Východního Pruska ohrožovaného Rudou armádou. Wilhelm Gustloff ale do Německa nedoplul – sovětská ponorka S-13 loď zasáhla třemi torpédy a loď se po 50 minutách potopila do ledového Baltu. Při neštěstí zahynulo nejméně 9000 lidí.

MV Doña Paz: Srážka s tankerem

Filipínský osobní trajekt MV Doña Paz byl 20. prosince 1987 na pravidelné plavbě z Leyte do Manily, když do jeho boku narazil tanker MT Vector s 8800 barely ropných látek. Ropa zalila paluby i okolní moře a vznítila se. Záchranu cestujících ztěžoval fakt, že kapitán zrovna popíjel v jídelně a trajekt řídil nezkušený plavčík. Při nehodě uhořelo téměř 4400 lidí, zachránilo se jich jen 26.

Přečtěte si také: Jak mohla posádka Titanicu přehlédnout ledovec? Osud gigantické lodi zřejmě zpečetila fata morgána

SS Kiangya: Na útěku před komunisty

V Číně zuřila občanská válka, když se v prosinci 1948 přetížená osobní loď SS Kiangya snažila ze Šanghaje ohrožované postupem komunistů evakuovat uprchlíky. Asi 80 kilometrů severně od Šanghaje v ústí řeky Chuang-pchu-ťiang na lodi došlo k explozi, která ji fakticky rozlomila na dva kusy. Utopilo se kolem 4000 lidí, zachránit se jich podařilo 700. Vrak lodi byl v roce 1956 vyzvednut a v loděnicích spojen a opraven. Loď pak dalších 24 let fungovala jako trajekt.

SS Sultana: Návrat z jižanského zajetí

Kolesový parník SS Sultana byl v době svého uvedení do služby na řece Mississippi v roce 1863 považován za jednu z nejmodernějších lodí své doby. O dva roky později po skončení občanské války se na něj nalodili zajatí seveřanští vojáci, aby se přepravili domů. Parník měl kapacitu 376 osob, v dubnu 1865 se jich na něj ale postupně napěchovalo 2127. Přetížená loď se probíjela z New Orleansu na sever proti masivním záplavám, které ten rok Mississippi postihly, když 27. dubna uprostřed noci poblíž Memphisu vybuchly tři ze čtyř jejích parních kotlů. Poškozená a hořící loď nějakou dobu driftovala po řece, zoufalí vojáci zesláblí vězněním z ní přitom skákali do vody, kde se ale vyčerpáním většinou utopili. Zahynulo kolem 1800 lidí, 263 se jich zachránilo.

RMS Titanic: Srážka s ledovcem

Zaoceánský parník Titanic o výtlaku 52 310 tun a délce trupu 269 metrů při své vůbec první plavbě z Evropy do Severní Ameriky nalodil přes 1300 cestujících, spolu s posádkou bylo na Titanicu 2223 lidí. V noci 14. dubna 1912 se loď srazila s ledovcem, který prorazil otvory pod čárou ponoru v délce 90 metrů. O dvě hodiny a 40 minut později se údajně nepotopitelný Titanic potopil. Neštěstí nepřežilo 1517 lidí, mnozí z nich zemřeli v ledové vodě na podchlazení.

RMS Lusitania: Torpédo, které zavleklo USA do války

Parník Lusitania se hnal z USA do Evropy, když ho 7. května 1915 objevila německá ponorka U-20. Luxusní zaoceánský parník o výtlaku 44 060 tun a délce 239 metrů zasáhlo na cestě do Liverpoolu jediné torpédo, loď se převrátila na bok a během 18 minut se potopila. Rychlé potopení způsobily otevřené přepážky. Zahynulo 1195 osob včetně 128 Američanů, což uspíšilo vstup USA do první světové války.

Toja Maru: Oběť tajfunu

Japonský trajekt Toja Maru naložený železničními vagony s 1309 cestujícími včetně 120 členů posádky na palubě bojoval 26. září 1954 u jižního cípu ostrova Hokkaidó s vlnami a větrem o rychlosti kolem 100 km/h způsobenými tajfunem Marie. Loď se nakonec pokusila vyhodit kotvu, ta se ale uvolnila a vlny hnaly trajekt na břeh. Přitom se Toja Maru začala naklánět na bok, přes palubu se valila voda a železniční vagóny se uvolnily a začaly drtit vše kolem sebe. Nakonec se trajekt poblíž Hakodate potopil, zahynulo 1159 lidí.

Mohlo by vás také zajímat: Šlo zkáze Titaniku zabránit? Stačilo, aby radista neposlal kolegu do háje, míní badatel

RMS Empress of Ireland: Srážka lodí

Největší námořní tragédie v dějinách Kanady se udála na řece Svatého Vavřince pouhé dva roky po zkáze Titanicu. Loď RMS Empress of Ireland přepravovala 29. května 1914 1477 cestujících z Québecu do Liverpoolu, když se v mlze srazila s norskou lodí SS Storstad plně naloženou uhlím. Protože se nepodařilo zavřít ručně ovládané přepážky, naplnil se parník rychle vodou a začal se naklánět na pravobok. Loď RMS Empress se potopila 14 minut po nárazu, zahynulo při tom 1012 lidí.

Zdroj: Marine Insight, Britannica

Video, které jste mohli minout: Nejničivější tornádo v USA zabilo 158 lidí. Podívejte se na zkázu, která zabila i hrdinu z Pizza Hut

Miroslav Honsů

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom