Drahé a zbytečné? Ale kdeže! Bezhotovostní platby díky mobilům a prstenům naopak letí
Někteří podnikatelé mají za to, že s hotovostí se jim bude dařit lépe, digitalizace a inovace jsou nákladné a složité a lidé stejně raději platí hotově. Tohle všechno už dávno není pravda. Platby kartou nejenže zvyšují příjmy obchodníků a provozovatelů a přitahují nové zákazníky, ale stávají se ještě více atraktivní díky rozmachu placení nositelnou elektronikou.
Nárůst tržeb až o pětinu
Rozhodnutí přijímat platby kartou má okamžitý dopad, poněvadž podnikatelé s platebními terminály utrží v průměru až o 18 procent více než ti, kteří přijímají jen hotovost. „Platební terminál jsme zavedli už před dvěma lety a byla to velká změna. Zákazníci to chtěli, ale hlavně jsem chtěl já, aby měli komfort a nemusel nikdo řešit, kde vybrat hotovost,“ svěřuje se Jakub Moravec z malířské společnosti Mokuso.
Bezhotovostní platby náklady snižují
Někteří obchodníci si stěžují na poplatky. Jenže vše je jinak. Zatímco poplatky za placení kartou transparentní a dané, tak náklady na manipulaci s hotovostí, přepočítávání, úschovu nebo převozy se vyčíslují složitě. Ale na konci dne jsou vždy významně vyšší než náklady na bezhotovostní platby. „Na začátku jsme hodně řešili náklady. Malý podnik s minimálním kapitálem počítá každou korunu, a tak to nebyla priorita. Postupně jsme ale zjistili, že zákazníci tuto možnost očekávají a že jde o investici, která se vyplatí,“ potvrzuje Tomáš Konečný z kavárenské sítě Kafec.
Spolehliví partneři
S výběrem, instalací a provozem vhodného terminálu pomáhají podnikatelům banky nebo další partneři projektu Česko platí kartou. „ČSOB je skvělým partnerem pro firmy a podnikatele. Klienti oceňují jak naše mobilní bankovnictví, tak i širokou nabídku produktů jako jsou například platební terminály nebo různé typy běžných účtů,“ vysvětluje Pavel Prokop, výkonný ředitel Firemního bankovnictví ČSOB. Nyní ČSOB nabízí i úvěr pro obchodníky, který se splácí přímo z tržeb na platebním terminálu, což může být zajímavá možnost financování pro podnikatele, kteří hledají jednoduché a flexibilní řešení.
Každému podnikateli nebo firmě totiž vyhovuje něco jiného. Například přenosný terminál se hodí do kavárny, pultový zase do velké prodejny a kompaktní bezkontaktní přístroj zase sedí kurýrům. „Platbu kartou jsme zavedli ihned při otevření prodejny. Dnes realizujeme více než 80 procent prodejů platbou platební kartou, takže to lidé určitě vítají,“ popisuje majitel potravinářské společnosti Raviola Tomáš Choc.
Na další přednosti digitalizace poukaztuje i Martin Dolejš, ředitel rozvoje prodeje Mastercard pro Česko a Slovensko: „Když mají firmy k dispozici správná data, dokážou se lépe rozhodovat a rychleji růst. Proto nabízíme řešení jako KdeZačítPodnikat.cz nebo MarketSpot, která podnikatelům ukazují byznysový potenciál konkrétních lokalit pro různé druhy podniků.“
Trendem platební elektronika
Češi už delší dobu vnímají bezhotovostní platby jako primární způsob placení. Používá je více než 90 procent lidí. Technologie jsou bezpečné a zjednodušují se a placení s kartou je pohodlnější než manipulace s hotovostí. Hlavním trendem posledních let je platební elektronika, jmenovitě zejména mobily, chytré hodinky a nejnověji i platební prsteny nebo náramky. Co lze tedy poradit těm, co s digitálními platbami ještě váhají? „Aby se nebáli a terminál zavedli. Je to služba pro zákazníky, která se vrátí nejen ve spokojenosti, ale i v tržbách. Doba, kdy se platilo jen hotově, už je pryč,“ uzavírá Tomáš Konečný.