Největší výletní loď světa vyvolala kontroverzi. Může za to i falešná fotografie

Představení lodi Icon of the Seas (Zdroj: Royal Caribbean)

Pokud si myslíte, že po zkušenostech s celosvětovou pandemií, protestech ekologických aktivistů a zákazu kotvení v některých celosvětově proslulých turistických destinacích obřím výletním lodím odzvonilo, jste na omylu. Na svou první plavbu se v lednu 2024 chystá největší výletní loď světa Icon of the Seas, a přestože zatím nesvezla jediného pasažéra, už stačila vyvolat na internetu bouřlivou diskusi.

Icon of the Seas svou kapacitou překonává všechna dosud platná kritéria. Na jejích 20 palub se vejde téměř 10 000 cestujících a členů posádky, má výtlak přes čtvrt milionu tun a s délkou 365 metrů je o 96 metrů delší než Titanic. Loď postavily loděnice ve finském Turku a v červnu 2023 absolvovala první zkoušky na moři.

Přečtěte si také: Největší výletní loď světa je ekologickým plavidlem snů. Podívejte se na její gigantický aquapark

Rozměry ale nejsou to hlavní, čím chce vlastník lodi, společnost Royal Caribbean International, turisty ohromit. Na palubách na ně čeká sedm bazénů, šest obřích vodních skluzavek a nejvyšší vodopád instalovaný na jakékoliv lodi. Užít si mohou i vůbec první „nekonečný“ bazén, kde voda volně přetéká přes okraj a vytváří tak dojem nekonečné hladiny.

Problematická fotka

Právě snaha dostat na propagační snímky obří luxusní lodi co nejvíc zábavních prvků a zároveň zvýraznit velikost plavidla vyvolala bouřlivou diskusi na internetu. Nejvášnivější komentáře si vysloužil snímek zádi z nadhledu, který zobrazuje paluby ověšené vodními prvky v zářivých barvách. Zarážející přitom je i výška lodi zdánlivě porušující fyzikální zákony.

Americká CNN citovala diskusní příspěvky, v nichž se nejčastěji zmiňovala „monstróznost“, „přehnaný nevkus a vulgarita“ nebo „hromada dekadence“. Objevila se ale také paralela s díly Hieronyma Bosche nebo odkazy na postapokalyptické filmy a seriály s tematikou přeživších, kteří se uchýlí do podzemních měst nebo na jiné planety.

Podle profesora psychologie na univerzitě v Alabamě, kterého CNN oslovila, tkví efekt snímku kromě zvolené umělecké invence i v „postpandemickém drilu v otázce osobního prostoru a sociálního odstupu, který jsme všichni absolvovali“. Navíc se technicky ani nejedná o skutečnou fotografii, ale o počítačovou grafiku zobrazující krátkou a do výšky navrstvenou loď vydanou napospas rozbouřenému moři, zatímco ve skutečnosti je Icon of the Seas až čtyřikrát delší.

Vstupenka do ráje, nebo zdroj klaustrofobie?

Další pohled nabízí Adam Cox, psycholog a odborník na nejrůznější fobie. Podle něj slogany typu „pětkrát větší než Titanic“ v lidech vyvolávají dojem, že lodi hrozí mnohem větší katastrofa, a to i v souvislosti s děsivou nehodou ponorky Titan v červnu 2023. Mnoho lidí si také vybaví akční filmy jako Dobrodružství Poseidonu, Čelisti nebo Titanic, v dalších pak pohled na „plovoucí ráj“ vyvolává pocit klaustrofobie.

Téma velkých výletních lodí se ocitlo v epicentru zájmu v souvislosti s nemocí covid-19. Hned na začátku pandemie nesmělo na konci ledna 2020 na 7 000 cestujících z luxusní lodi Costa Smeralda v Itálii na břeh. V únoru 2020 se pak luxusní výletní loď Diamond Princess kotvící v Jokohamě stala na dlouhou dobu pastí pro 2 600 cestujících a členů posádky, z nichž se 634 nakazilo novým koronavirem.

Zdroj: CNN, Business Insider

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom