5. května 2025 08:44
Komerční sdělení

České mašiny dole v dole

Česká kotlina je autolandem v pravém slova smyslu. Společně se Slovenskem držíme přední příčky v počtu vyrobených vozidel na obyvatele – osobní auta, nákladní vozy, traktory a dříve i motocykly. Tradičně poháněné benzínem či naftou, dnes čím dál častěji elektřinou. Ale zatímco většina firem směřuje na silnice, jedna česká značka se specializuje na techniku, která míří hluboko pod zem. FERRIT, jedna z nejúspěšnějších českých firem v oblasti důlních strojů a technologií.

Za tři desetiletí si český FERRIT, sídlící v podhůří Beskyd, prošel obrovskou změnou. Z malé regionální firmy, kterou založila trojice odborníků na důlní stroje, se stala ve světě úspěšná společnost. Dnes je společnost globálním hráčem a inovátorem, který udává směr v oblasti důlní dopravy. Využívá moderní technologie ve vlastním vývoji i výrobě techniky určené do prostředí, kde běžná zařízení selhávají – kvůli vysoké vlhkosti, prašnosti nebo technickým a provozním omezením.

Produktová nabídka strojů do náročného prostředí

„Naše firma umí vše od výroby závěsných dopravních systémů, přes pozemní kolejová vozidla až po stroje s pásovým nebo kolovým podvozkem. Navrhujeme, vyrábíme a testujeme klíčová zařízení pro důlní záchranáře a nabízíme také techniku pro samotnou těžbu a zpracování surovin,“ shrnuje produktové portfolio generální ředitel Petr Mohelník, který navazuje na odkaz svého otce, jednoho ze tří zakladatelů firmy.

Ve výrobě závěsných dopravních systémů je FERRIT světovou jedničkou. Jde o efektivní a bezpečný způsob dopravy osob, materiálu a rubaniny v podzemních dolech, které zvládnou i ty nejnáročnější podmínky v úklonech až ± 35⁰!  Jejich flexibilita umožňuje přizpůsobení různým provozním podmínkám, včetně důlních provozů s nebezpečím výbuchu metanu a uhelného prachu. Stejně jako například Škoda Auto nebo Tatra má i FERRIT svůj vlastní testovací polygon, kde se ověřuje funkčnost systémů v podmínkách blízkých reálnému důlnímu provozu.

Společnost patří také mezi přední světové výrobce pozemních kolejových strojů pro přepravu osob i materiálu v podzemí i na povrchu. V portfoliu má také kolová vozidla – nakladače, univerzální stroje, sklápěče – určená pro spolehlivý a bezpečný provoz v náročných důlních podmínkách.

Novinky FERRIT pro 21. století

Nejvýraznější meziroční nárůsty aktuálně zaznamenává FERRIT u strojů s elektrickým a bateriovým pohonem. Tato poptávka odráží nejen snahu o udržitelnější přístup k životnímu prostředí, ale i aktuální trendy a změny v oblasti dopravy. Díky vlastnímu technologickému vývoji může česká rodinná firma svým zákazníkům nabídnout také elektrické akumulátorové stroje – a to jak v pozemním, tak závěsném provedení. Rostoucí zájem je rovněž o trolejové lokomotivy a pásová univerzální vozidla s elektrickým pohonem.

Vodíkový pohon v dolech – ano, i to je možné!

„Ano, pracujeme na vývoji strojů s vodíkovým pohonem. A to včetně celého ekosystému zahrnujícího výrobu, skladování a distribuci vodíku v dolech. Prvním strojem na vodíkový pohon by měl být důlní kolový nakladač typu DNK,“ komentuje aktuálně nejdůležitější směřování technického a technologického vývoje generální ředitel Ferritu Petr Mohelník. A dodává: „Budoucnost celého důlního segmentu, včetně těžby bude v dalších letech postaven na řešení ekologických témat, včetně přístupu k životnímu prostředí. Naším cílem jako společensky odpovědné firmy je nabízet CO₂ neutrální stroje, které pomohou klientům snižovat emise a minimalizovat nevratné zásahy do krajiny při zajišťování těžby surovin.“

Komerční sdělení

Komerční sdělení

Populární filmy na Prima Zoom