Velký bratr v akci: Je konec překupníků vstupenek – díky chytrému algoritmu
Nové obličejové skenery zmaří kšeftování se vstupenkami...
Stejně dlouho, jako existují živá vystoupení herců, hudebníků a zpěváků či sportovní utkání, vzkvétá i živnost překupníků vstupenek, kteří tyjí z fanoušků toužících dostat se na již vyprodaný koncert nebo zápas. Nyní se ale japonské popové hvězdy rozhodly všem pokoutním kšeftařům udělat čáru přes rozpočet s pomocí speciální technologie rozpoznávání tváří, jež by měla černý trh se vstupenkami přinejmenším přibrzdit.
Jak napsal zpravodajský server The Times, diváci přicházející tento měsíc na koncerty jedné z nejpopulárnějších japonských chlapeckých kapel Arashi budou při vstupu na stadion automaticky skenováni kamerami. Kdokoli, jehož obličej nebude odpovídat předem poskytnuté fotografii, nebude vpuštěn. To znamená, že bude podstatně těžší jít na koncert na vstupenku, kterou koupil někdo jiný.
Tento systém, který funguje na běžném tabletu, už byl v Japonsku využit při několika menších koncertech a jeho tvůrce, japonská technologická společnost NEC, doufá, že bude zaveden do širšího užívání před tokijskou olympiádou v roce 2020.
Krom Japonska stejnou technologii využívají například brazilští celníci k identifikaci pašeráků, kteří jsou na černých listinách. A nejmenovaný hotel v Indii skenování tváří hostů využívá k tomu, aby jeho zaměstnanci rozpoznali VIP hosty a mohli jim okamžitě nabídnout nadstandardní služby.
Celonárodní turné skupiny Arashi ovšem bude největším testem účinnosti této technologie, protože o vstupenky na jejich koncerty je značný zájem převyšující nabídku.
Japonský příběh jako důkaz
Arashi je jednou z nejpopulárnějších asijských kapel a od roku 1999 prodala více než 30 milionů nahrávek. Její koncerty proto pro kšeftaře skupující vstupenky a poté je prodávající za přemrštěné ceny dosud znamenaly doslova žně.
Do loterie, v níž vyhrávají právo koupit si vstupenku na koncert Arashi, se smí přihlásit jen 1,8 milionu členů oficiálního fan-klubu této skupiny. Oddaní fanoušci – nebo překupníci – se proto do klubu hlásí opakovaně na jména svých příbuzných či přátel, aby zvýšili své naděje.
"Použil jsem 27 jmen," přiznal se na twitteru jeden z fanoušků. "Všechna selhala."
Vstupenky s nominální hodnotou 10 000 jenů (asi 2200 korun) se prodávají za více než desetinásobek. A navzdory oznámenému skenování obličejů diváků se na internetu dají najít nabídky vstupenek za cenu v přepočtu až za 67 000 korun.
Kritici nového systému ovšem poukazují na to, že bude fungovat nejen proti překupníkům, ale také proti fanouškům, kteří se potřebují na poslední chvíli zbavit vstupenky, protože z jakéhokoli důvodu na koncert nemohou jít.
ČTK