V kolika letech založit nejlepší firmu světa? Jen si počkejte
Jste mladí a plní nápadů na podnikání? Tak hlavně nic neuspěchejte, na vše je totiž čas. Ty nejúspěšnější firmy totiž zakládají podnikatelé až ve středních letech…
Mýty o sotva dvacetiletých géniích, kteří přišli s přelomovými nápady, slýcháme až příliš často. Ti starší z nás pak o to snadněji propadají panice, že pokud se nepovedlo do maturity vymyslet něco na úrovni nové teorie relativity, jsme odepsaní a nemáme do konce života šanci na pořádný úspěch. Ovšem jakkoli jsou chvály mladých mozků atraktivní a ocenění typu 30 pod 30 zajímavé, jedná se do značné míry o nafouklou bublinu. Ve skutečnosti totiž není kam spěchat.
Nejlepší firmy od starší generace
S uklidňující myšlenkou přišel profesor z prestižní univerzity MIT Pierre Azoulay společně se svým studentem J. Danielem Kimem a dalšími spolupracovníky. Sebrali data od amerického úřadu pro sčítání lidu, čímž získali informace o zakladatelích více než tisícovky startupů z let 2007 až 2014, dohromady se jednalo o 2,7 milionu lidí. Navzdory všeobecně přijímanému mýtu, že tito chytří podnikatelé jsou mladíci čerstvě studující univerzitu, se ukázalo, že průměrný věk šéfa úspěšného startupu je více než čtyřicet let. Konkrétně se pohybuje mezi 42 a 45 lety!
Křivka věku přitom roste od věku dvaceti let, nejvíce zakladatelů startupu je mezi čtyřiceti a padesáti lety věku, pak nastává výrazný pokles. Pokud se zaměříme na jedno procento nejúspěšnějších (tedy nejvýdělečnějších) startupů, uvidíme téměř totožný trend s tím drobným rozdílem, že mladých a úspěšných šéfů je ještě méně. Vlastně necelé jedno procento veleúspěšných firem založil dvacetiletý mladík (či mladice). Tyto výsledky byly podobné napříč zaměřením společnosti, čili patentové, technologické či komunikační odvětví se v tomto ohledu nelišily.
Nenahraditelné zkušenosti
Jistě, takový Steve Jobs pomáhal založit Apple, když mu bylo pouhých 21 let; jenže s iMacem jakožto průlomovým zařízením přišel až o 22 let později. Proč? Důvod je jednoduchý, i když pro mladé trochu nepříjemný – zkušenosti. V každém věku vás může napadnout něco neotřelého, ovšem obvykle je potřeba určitých zkušeností k tomu, aby člověk věděl, jak s nápadem naložit.
Nejde přitom jen o samotné znalosti, nýbrž s lety přicházejí i další výhody: kapitál, který člověk může do nadějného podnikání vložit, a také konexe v oboru, díky nimž je snazší se prosadit a získat talentované spolupracovníky. Podle výsledků byl navíc úspěch společnosti pravděpodobnější, pokud její zakladatel dříve pracoval v daném oboru jako řadový zaměstnanec. Všechny znalosti a zkušenosti slušným nápadem prostě nenahradíte, takže nebuďte ve stresu, že vám ujel vlak; právě naopak, dost možná na vás celá řada možností teprve čeká…
Text: MS