Unikátní animace stavby Karlova mostu. Obdivujte umění dávných řemeslníků
Stavbaři minulých staletí byli fakt machři, což dokládá dodnes stojící Karlův most.
Karlův most je nejstarším stojícím mostem přes řeku Vltavu v Praze a druhým nejstarším dochovaným mostem v České republice. Po pražském mostě Juditině, kamenném mostě v Písku a mostě v Roudnici nad Labem jde v Čechách v pořadí o čtvrtou kamennou mostní stavbu.
Karlův most nahradil předchozí Juditin most, stržený roku 1342 při jarním tání ledů. Stavba nového mostu začala v roce 1357 pod záštitou krále Karla IV. a byla dokončena v roce 1402. Praha se stala i díky kamennému mostu významnou zastávkou na evropských obchodních stezkách.
Od konce 17. století bylo postupně na most umístěno 30 převážně barokních soch a sousoší. Původně se mu říkalo jen „kamenný“ nebo „pražský“ most. Název „Karlův most“ se vžil až kolem roku 1870, prvním, kdo toto označení použil, byl pražský nakladatel, spisovatel a mědirytec Joseph Rudl ve své monografii s názvem Die Berühmte Karls-Brücke und ihre Statuen, mit einem kurzen Anhange: Die Franzens-Ketten-Brücke.
Povodeň u Karlova mostu v roce 1872
"Karel IV. nechal přivést do Prahy Petra Parléře a i přesto, že za sebou neměl žádné významné dílo, pověřil ho dostavbou svatovítské katedrály a později i Karlova mostu. Účelem nového kamenného mostu bylo udělat ho hlavně odolnějším proti povodním. Toho bylo dosaženo větší výškou a posunutím mostu více k severu oproti jeho předchůdci Juditině mostu. A taktéž byly jeho pilíře uloženy hlouběji než se původně předpokládalo. Dokonce o více než 2 metry pod úroveň říčního dna. K tomu bylo potřeba vyrobit statné bednění, které dělníkům zajistilo, aby se dostali suchou nohou na dno řeky. S tehdejšími technickými možnostmi a silným proudem řeky Vltavy se jednalo o dost složitý počin," píše Vít Kosina na stránkách našeho magazínu.
Chcete-li obdivovat ruštinu mnoha dialektů, vyrazte na Karlův most. Chcete-li obdivovat umění starých řemeslníků, podívejte se na naše video.
Text: Topi Pigula