Slavná F-15 se nechystá do důchodu. Bude z ní superstíhačka!
I když jeho kořeny sahají do 70. let minulého století, stále je neodmyslitelnou součástí vzdušných sil Spojených států i mnoha dalších zemí. A dlouho ještě bude. Řeč je o bojovém letounu F-15 Eagle.
Boeing s F15 si udělat skvělé renomé
Výrobce letounu F-15, firma Boeing, má za to, že ještě nebyl vyčerpán jeho potenciál, proto se snaží eagle nabízet v nové podobě. V současné době Boeing plní poslední objednávku na eagly pro Saudskou Arábii, pokud nesežene další zájemce, poslední F-15 sjede z výrobní linky na konci tohoto desetiletí a ta se definitivně uzavře. Saudská Arábie dostane zatím nejlepší a nejlépe vybavenou verzi F-15SA v počtu 84 kusů, ale Boeing chce ve výrobě pokračovat i poté. Proto přišel s projektem F-15 Eagle Advanced, který má z už tak výkonného bojového letounu udělat superstíhačku ověšenou nákladem protileteckých raket.
Pokročilý eagle by mohl nalákat nové zájemce, kteří nemají na bojové letouny 5. generace s prvky stealth, ale chtějí výkonný stroj, jenž překonává naprostou většinu současných bojových letounů. Nový eagle by se mohl hodit i americkému letectvu, které by jím mohlo nahradit část starších eaglů. Hlavním poznávacím znamením nového eaglu označovaného také jako F-15 Eagle C2040 je schopnost nést až 16 protileteckých řízených středního dosahu, například AIM-120 AMRAAM nejnovější generace, nebo kombinaci střel středního a krátkého dosahu ve stejném počtu. Současné eagly F-15C/D můžou do boje vyrazit maximálně s osmi střelami vzduch-vzduch. Nový eagle dokonce překonává dosavadního rekordmana v tomto směru ruský Su-35, který pod svá křídla a trup pojme deset střel.
F-15 Eagle Advanced dostane celkem osm nových závěsných bodů, čtyři pod trupem a čtyři pod křídly, na které se vměstná kompletní výzbroj. Je zajímavé, že Boeing nabízí tuto konfiguraci i pro starší již vyrobené eagly. Tento létající „raketový křižník“ dokáže s nejnovějšími raketami AIM-120D ničit vzdušné cíle až na vzdálenost 180 km. To znamená, že většina dnešního bojových letounů se stane terčem útoku dřív, než vůbec zjistí, že se do jejich blízkosti tento zabiják dostal. Je samozřejmé, že nový eagle dostane i nový vylepšený radar s pevnou anténou a elektronickým vychylováním paprsku, stejně tak i nový zaměřovací systém a komunikační aparatury. Díky nim budou moci nové eagly skrytě a kódované komunikovat i s nejnovějšími stroji F-22 a F-35, včetně datových přenosů.
S tím souvisí i zamýšlená taktika nasazení. Boeing americkému letectvu chce F-15 Eagle Advanced nabízet jako velkokapacitní nosič střel, který by prováděl údery v úzké koordinaci se stíhacími F-22. Ty by operovaly přímo v bojové zóně skryty před nepřátelský radary a zaměřovaly by cíle pro nové eagly, které by na ně vypouštěly svůj smrtonosný náklad z bezpečné vzdálenosti. F-22 by se svou výzbrojí postaraly o prioritní cíle a „ef-patnáctky“ by jim „čistily“ prostor z druhého sledu. Výkonným F-22 budou nové F-15 sekundovat i velkým operačním dosahem, protože jako standard dostanou trupové přídavné konformní nádrže, které výrazně prodlouží dolet. Stejné už používá starší útočná verze F-15E Strike Eagle.
Celý modernizační balík Eagle Advanced by mohl být pro americké letectvo velmi zajímavý. Ve své výzbroji totiž má téměř 200 stíhacích F-15C/D a 219 útočných F-15E Strike Eagle a počítá s nimi i nadále. Průměrné stáří amerických F-15 je 28 let, budou tedy časem potřebovat vylepšení a nové schopnosti, a ty modernizace Eagle Advanced nabízí v širokém měřítku.
DP