Palestinský šátek proslavil hlavně Jásir Arafat. Správně se mu říká jinak
Říká se mu různě – arabský nebo palestinský šátek. Ve skutečnosti se ale jmenuje úplně jinak.
Jsou části oděvů, které získaly světovou proslulost, přestože šlo o naprosto obyčejné kousky pracovní výstroje. Typickým příkladem jsou „americké montérky“. Původně montérky zlatokopů, kteří potřebovali kalhoty ze silné látky s hlubokými kapsami na rudné vzorky, se staly módní ikonou. Černobíle kostkovaný šátek známý z Blízkého východu je na tom podobně. Z obyčejného šátku, který byl původně jen ochranou proti slunci, se stala módní ikona a prostředek politického protestu.
Kefíja
Černobílý šátek správně nazývaný kefíja, který se stal symbolem palestinského nacionalismu, byl v Americe, ale i Evropě oblíbený zejména u levicově orientovaných skupin, často vysokoškoláků, hlásících se k podpoře Palestinců. Jako politický symbol šátek v roce 2006 zviditelnil španělský předseda vlády José Luis Rodríguez Zapatero, když po projevu přijal kefíji z rukou posluchačů. Jásir Arafat, kontroverzní palestinský politik, šátek pravidelným nošením proslavil nejen v politických kruzích.
Později, podobně jako mnoho jiných doplňků, se kefíja uchytila coby módní trend. Ostatně černobílé vzory se v módě, dokonce i té vysoké, drží dlouhodobě. Dnes stále kefíju najdete na polích celého Blízkého východu (odkud ostatně vzešla), ale i na půdě OSN, kde tvoří jakýsi národní či nacionalistický symbol svého nositele. To, že většina jich je utkaných v Číně, se pro jistotu moc na veřejnost nedává, protože by to poněkud dehonestovalo její národní či nacionalistickou hodnotu.
Vzpoura palestinských Arabů
Kefíja je nicméně historicky spjatá s povstáním v Palestině, které probíhalo v letech 1936–1939. Jednalo se o povstání Arabů v mandátní Palestině a šlo v něm zejména o vzpouru proti Židům a probíhající britské nadvládě. Britská správa ležela tehdy palestinským Arabům „v žaludku“ a tzv. Velké povstání mělo mimo jiné směřovat k vytvoření vlastního palestinského státu.
Palestinští farmáři a zemědělští rolníci tvořili tehdy více než dvě třetiny domorodého arabského obyvatelstva a černobílý šátek byl obyčejný oděvní doplněk, kterému nedávali žádný politický či nacionalistický podtext. Stačí se podívat na historické fotografie a koneckonců i na snímky dnešních palestinských, libanonských, syrských nebo jordánských rolníků – černo či červenobíle vzorovaný šátek je naprosto běžnou součástí garderoby. Jeho hojné užití ho nasměrovalo k symbolu politických a náboženských bojů.
Zdroj: Qatar Foundation / The Guardian