Děsivá nehoda letu 981: Letadlo mělo fatální výrobní chybu, která stála život 346 lidí
Letecké neštěstí z roku 1974 dodnes zůstává jedním z nejhorších, které se kdy staly. Vyšetřovatelé v tomto případě nakonec našli jasnou příčinu a byli tak schopni zrekonstruovat děsivé poslední okamžiky cestujících.
Letadlo McDonnell Douglas DC-10-10, které 3. března roku 1974 cestovalo z Istanbulu do Londýna, bylo plnější než obvykle. Při mezipřistání v Paříži přibralo dalších víc než 200 cestujících – britská aerolinka zrovna stávkovala. Na další cestu se let Turkish Airlines číslo 981 vydal ve 12 hodin a 36 minut. Nikdo netušil, že v té chvíli lidem na palubě zbývá jen pár okamžiků života.
Ovládání letadla zničila exploze
Když stroj vystoupal zhruba do sedmitisícové výšky, ozvala se strašlivá rána. Letoun se roztřásl a na palubě se rozpoutalo peklo. Tam, kde ještě před několika okamžiky byly pevné dveře nákladového prostoru, zela jen díra.
Mohlo by vás zajímat: Zničující náraz letadla do hory zabil 115 lidí. V troskách zahynul i syn české fotbalové legendy
O zbytek se postarala fyzika. Rozdíl tlaku mezi nákladním prostorem a kabinou způsobil explozi, která ze zadní části letadla vyrvala podlahu a s ní také dvě řady sedadel. Uvolněné sedačky okamžitě vyletěly z kabiny ven, i se zděšenými cestujícími, kteří v nich seděli.
V nejhůře poškozených místech se bohužel nacházela taky většina hydraulických systémů životně nutných k ovládání letadla. Výbuch je totálně zdevastoval. Piloti neměli šanci stroj ani vyrovnat, natož jakkoli odvrátit jeho pád. Krátce nato se stroj naklonil a rychlostí 800 kilometrů v hodině se zřítil do lesa Ermenonville poblíž francouzského Oise.
O nespolehlivých dveřích se vědělo
Záchranáři na místo vyjížděli marně. Tragédii nikdo z 346 lidí na palubě nepřežil. Vrak byl úplně roztříštěný. Identifikace cestujících se ukázala jako nesmírně náročný proces, protože se našlo na 20 000 částí lidských těl. Jen kousek od místa, kde letadlo vybuchlo, našli záchranáři i posledních šest mrtvých – cestující, které výbuch i se sedačkami vymrštil z padajícího letounu.
Jak vyšetřování ukázalo, stroj měl zásadní konstrukční vadu. Aby výrobce ušetřil pár centimetrů zavazadlového prostoru, dveře se místo dovnitř otevíraly ven. To ale byla nepříjemná slabina, protože vyšší tlak vzduchu během letu na dveře směrem ven tlačí. Za normálních okolností je podporují silné zárubně, u letounů McDonnell-Douglas tomu ale tak nebylo.
Čtěte také: Nejhorší leteckou havárii v Československu obklopují konspirace. Proč chyběla černá skříňka?
Ukázalo se, že výrobce o této slabině v době nehody už věděl celé dva roky. Soud ho nakonec donutil přijmout odpovědnost a rodinám obětí připadlo vysoké odškodné.
Zdroj: NY Times Archive 1974, NY Times Archive 1976, Aerotime Hub, dokumentární seriál Letecké katastrofy 6/23.
Mohli jste minout: Inferno na letišti v Tokiu mohlo být mnohem tragičtější. Co zachránilo životy cestujících?