Může ještě člověk porazit globální oteplování? Ano, začněte mrkví, radí enviromentalisté!
Ano, naděje stále existuje...
Největším problémem současnosti je jednoznačně globální oteplování, respektive globální změny klimatu. Jejich důsledky jsou ekonomická nestabilita, migrace, nekontrolovatelné změny klimatu a mnoho dalších problémů. Občas se zdá, jako by už na všechny pokusy změnit trend stále silněji se ohřívající planety bylo pozdě… Ale studie vytvořená týmem vědců z několika oborů, která vyšla 10. září ve známém časopise Science, říká opak.
Zatím nejprosazovanější cestou byl obchod s emisními povolenkami. Vědci se ale shodují na tom, že tohle ani pokuty za překročení emisí, které se používají, není dostatečně účinný způsob – a musí se urychleně najít jiný. Za ideální považují daňové slevy a dotace pro společnosti, které se ochraně klimatu věnují.
Tato práce není vypálená jen tak jako slavnostní salva do vzduchu – naopak, bude pro budoucí svět extrémně důležitá. Na konci roku se totiž bude v Paříži konat významná konference OSN o klimatických změnách a vědci na ní budou zřejmě vycházet právě z výše zmíněné práce.
Jonas Meckling, jeden z hlavních autorů studie, vysvětluje její smysl: „Naše práce je o způsobu, jak najít politickou podporu energetiky nezaložené na spalování fosilních paliv.“ Proč? „Ukázalo se, že čím více ekologických společností funguje a prosperuje, tím silnější tlak na politiky je.“ Naopak snaha o placení „uhlíkové daně“ se zdá nefunkční a jen málo účinná…
Autor přirovnává tuto strategii ke slavnému příběhu o oslu a mrkvi. Ví se sice, že energeticky alternativní podnikání sice nevynáší takové zisky, pomáhá ale měnit společenské klima. „Zjednodušeně: pokud se nám povede posílit politickou podporu, aniž bychom zaváděli uhlíkové daně, dlouhodobě se to stejně vyplatí.“
Vědci vidí precedens v zemích, které jsou nejaktivnější podporovatelé boje proti klimatickým změnám: v Kalifornii, Dánsku a Německu. Právě tam se totiž nejprve prosadila ekonomická podpora ekologického (tedy ne-uhlíkového) hospodářství. Tedy podobně jako právě s oslem a mrkví, která je před ním zavěšená na klacku. Velké korporace se podle vědců pohnou vpřed teprve tehdy, když před sebou uvidí pořádnou mrkev – jinak budou stát na jednom místě a klidně nechají klimatické změny proběhnout.