Nákladní loď Modern Express doplula před pěti lety do přístavu s náklonem 40 stupňů
Unikátní záchranná operace v Biskajském zálivu ukázala, že ne každá loď poškozená bouří musí být hned ztracená.
Laikovi by se mohla dnešní námořní doprava zdát asi stejně nebezpečnou, jako třeba výlet na Říp. Jenže světové oceány dokáží překvapit i zkušené námořníky – koneckonců v posledním desetiletí se každý rok potopilo kolem deseti velkých nákladních lodí.
Velmi blízko k zápisu na seznam ztracených kolosů měla i nákladní loď Modern Express registrovaná v Panamě. V lednu 2016 se totiž 164 metrů dlouhá loď v důsledku nepříznivého počasí dostala v Biskajském zálivu do takových potíží, že ji nakonec musela posádka opustit.
Odvážná mise
Modern Express byla postavena v roce 2001 pro přepravu aut a stavební techniky, tentokrát ale vezla pro jihokorejskou společnost Cido Shipping z Gabunu do francouzského přístavu Le Havre 3600 tun dřeva a 300 tun paliva. A to se jí zřejmě stalo osudnou. Díky špatně zabezpečenému nákladu se loď postupně naklonila v úhlu 40 stupňů na levobok a poté začala v silných vlnách bezmocně driftovat po hladině.
Modern Express - paluba Zdroj: profimedia.cz
Posádku tvořenou 22 Filipínci evakuoval vrtulník, loď se přitom nacházela zhruba 277 kilometrů od pobřeží. Následovala složitá operace, při níž se technici firmy SMIT Salvage specializující se na záchranu lodí a vyzvedávání vraků ze dna z vrtulníku vylodili na palubě a snažili se upevnit vlečná lana.
Modern Express Zdroj: profimedia.cz
S jejich pomocí pak byl Modern Express odtažen do španělského přístavu Bilbao, kam připlul 3. února 2016. Celou operaci jistila a také provedla malá flotila lodí včetně francouzské vojenské fregaty vybavené vrtulníkem, dvou španělských remorkérů, francouzské vlečné lodi a speciální lodi na likvidaci chemických havárií na moři.
Modern Express Zdroj: profimedia.cz