Jak natočit úspěšné filmové pokračování? Recept je až překvapivě jednoduchý
Hvězdné války, Rychle a zběsile, Piráti z Karibiku nebo třeba komiksové filmy od Marvelu. Co mají tyto úspěšné série společné? Daří se jim s jednotlivými pokračováními pracovat způsobem, který se divákům líbí.
Letošní filmová sezona je samozřejmě velmi netradiční, ale v nabídce kin i on-line služeb se to pořadovými číslovkami jen hemží. Fanoušci často hovoří o sequelitidě, tedy přehnané tvorbě filmových pokračování. Spousta úspěšných filmů se totiž dočká dalších dílů, aniž by to z hlediska jejich vyprávění dávalo valný smysl – ovšem kasovně se taková díla většinou vyplatí. Proč nás filmová pokračování tak baví?
Recept na úspěšná pokračování
Profesor marketingu Subimal Chatterjee z americké Univerzity Binghamton se tímto tématem zabýval především v souvislosti s rozdílným přijetím sedmé epizody Hvězdných válek z roku 2015 oproti první epizodě z nejslavnějšího univerza z roku 1999. Podle jeho zjištění je hlavní rozdíl v tom, že epizoda s názvem Skrytá hrozba se pokusila po veleoblíbené trilogii přijít s až příliš mnoha změnami; zato pět let stará Síla se probouzí takové ambice rozhodně neměla a spíše vsadila na esenci toho, co fanoušci milují – a chtějí vidět.
Receptem na úspěch by tedy mohlo být využití známých postav a jejich tradičních dramatických oblouků společně s představením nových zajímavých charakterů. Nesmějí chybět ani nostalgická pomrknutí na fanoušky, upozorňující na to, co už známe. Vyrovnanost známého, nového a nostalgického pak stačí k tomu, aby byl další produkt úspěšný. Proč za každou cenu inovovat, když to lidé nechtějí?
Film jako produkt
„Jakmile představíte nový produkt – například ve světě Hvězdných válek –, měli byste nejdříve přijít se sérií drobných inovací a až následně se pouštět do větších změn. Naším největším zjištěním je, že budování musí přijít před rozsáhlým inovováním,“ řekl Chatterjee. To dobře vystihla třeba technologická firma Apple v rámci svých řad iPhonů – po verzi 4 nepřišla hned verze 5, nýbrž 4S. Apple tak střídal velké změny s těmi menšími, což většině zákazníků vyhovovalo více, než kdyby se od své oblíbené značky dočkali každoročně převratných inovací.
Chatterjee tedy upozornil, že k dlouhodobé spokojenosti zákazníků (v případě filmů tedy diváků) je potřeba vhodně mixovat nostalgii s novinkami. Stačí opakovaně dodávat to, na co jsou lidé zvyklí, a ve správný moment (když se začínají nudit) představit velkou změnu. Přicházet s každým dalším filmem se zásadními proměnami je jednak velmi náročné, jednak to lidé ani nechtějí. Samozřejmě existují výjimky (zmínit můžeme například velmi rozmanitou sérii sci-fi filmů o Vetřelcích), obecně však platí, že diváci přehršel změn nepotřebují. A toho se filmoví tvůrci snaží využít, jak to jen jde.