25. července 2023 13:50

Havarovala na Marsu loď mimozemšťanů? Podívejte se na záhadné nové fotky

Havarovala na Marsu kosmická loď mimozemšťanů? Normálně se podobnými úvahami zabývají hlavně záhadologové, při pohledu na nové snímky podivných špičatých útvarů z rudé planety ale ani někteří vědci nevylučují, že jde o trosky mimozemského plavidla.

Vše začalo v březnu 2023, když vozítko Curiosity vyslané na Mars americkou NASA vyfotografovalo útvary připomínající řady hrotů, desek a klínů vyčnívajících ze skalního podloží na dně čtyři kilometry hlubokého kráteru Gale. Astrobioložka Nathalie Cabrol z výzkumného střediska NASA Ames Research Center a institutu SETI (Search for Extra-Terrestrial Intelligence) tehdy útvary označila za „nejbizarnější skálu“, jakou za 20 let studia Marsu viděla.

Přečtěte si také: Nestárnoucí konspirace: Kdo to opravuje sondu na Marsu?!

Kosti, nebo odpadky?

Rozpaky renomované vědkyně jsou plně pochopitelné. Na snímcích ze dna kráteru o průměru 154 km jsou pod jasně patrnými hroty vidět další klínovité předměty připomínající žraločí zuby, stejně jako talíře nebo desky, které vypadají, že v nich jsou zapuštěny další špičaté předměty.

V diskusích, které se vzápětí rozběhly, bychom našli pestrou škálu teorií od fosilních kostí ryb a dinosaurů přes trosky zřícené pozemské sondy až po útvary vymodelované marsovským větrem. Když vyloučíme asi nejméně pravděpodobné vysvětlení z oboru prozatím neexistující marsovské paleontologie, vkládali odpůrci teorií o mimozemšťanech nejvíc nadějí do pozůstatků lidmi vyrobené družice.

Je pravda, že při přistáních marsovských vozítek – roverů – na povrchu Marsu pokaždé zůstal nějaký odpad, a dokonce i z Curiosity při zdolávání náročného terénu občas něco odletí. A to nemluvíme o minimálně deseti sondách, které se na Mars zřítily nebo došlo ke ztrátě spojení. Podle vědců se kvůli tomu na povrchu rudé planety povaluje už kolem sedmi tun pozemského odpadu. Problém je, že objekty na snímcích z kráteru Gale nic vyrobeného člověkem nepřipomínají a chybí i jakékoliv pole trosek, které by zřícení sondy provázelo.

Je tedy nakonec možné, že hroty a další útvary vznikly působením přírodních sil? Odpověď se pokusili dát vědci z Astonské univerzity v britském Birminghamu. Podle studie publikované v časopise Journal of Astrobiology by mohlo jít o písečné hroty podobné těm, které se tvoří na Zemi ve vodou nasáklých píscích během zemětřesení o síle sedm a více stupňů Richterovy škály. „Neexistuje žádný způsob, jak s jistotou prokázat, o jaké hroty jde, ale porovnání důkazů hovoří ve prospěch písečných hrotů vzniklých v důsledku seismické aktivity Marsu,“ řekl vedoucí výzkumu Richard Armstrong.

Vědci ale zároveň upozorňují, že „úlomek z mimozemské nebo pozemské kosmické lodi nelze s absolutní jistotou vyloučit“. Podle britského listu The Telegraph se přitom odborníci odvolávají i na další snímky pořízené v jiné části kráteru, na nichž se zdá být cosi jako kola, náprava a pole trosek.

Mohlo by vás také zajímat: Oči jako krátery a čumák jako hora. NASA na Marsu objevila úchvatný medvědí obličej

Marťané vznikli omylem

Fascinace hypotetickou marťanskou civilizací začala marsovskými kanály, které v roce 1877 pozoroval italský astronom Giovanni Schiaparelli. Částečně vlivem špatného překladu z italštiny se jím popsané přírodní „canali“ začaly označovat za uměle vytvořené útvary. Průmyslovou revolucí a vědeckým pokrokem sycený zájem veřejnosti rýhy na povrchu Marsu rychle přeměnil na obří akvadukty, jimiž se vymírající marsovská civilizace pokouší přivádět vodu z polárních čepiček do vysychajících oblastí kolem rovníku.

Přestože pozdější pozorování existenci umělých kanálů vyloučila, teorie, podle níž povrch Marsu mohla kdysi formovat voda, dala vzniknout celé sérii vědeckofantastických knih a filmů. Asi nejznámějším byla Válka světů od H. G. Wellse z roku 1898, v níž Marťané napadnou Zemi. Rozhlasová dramatizace knihy vysílaná 31. října roku 1938 dokonce ve Spojených státech vyvolala paniku, když mnozí posluchači nepochopili, že jde o fikci. V roce 1950 pak Ray Bradbury vydal svou slavnou Marťanskou kroniku popisující kolonizaci rudé planety lidmi.

Zdroj: The Telegraph, Daily Mail, Fox News