Výročí 27. 2. 1814 – narodil se skotský fotograf Robert Turnbull Macpherson
Před 204 lety se narodil fotograf Robert Turnbull Macpherson, který pronikl do Vatikánského muzea.
Nepříliš úspěšný student a malíř...
Robert Turnbull Macpherson se narodil 27. února 2014 ve skotském městě Dalkeith nedaleko Edinburghu. V letech 1831 až 1835 studoval obor lékařství na University of Edinburgh. Studia však nedokončil a namísto toho se nechal zapsat na Royal Scottish Academy, kde kromě studia umění vystavoval také svá díla. Převážně se jednalo o portréty.
Robert Turnbull Macpherson 1 Zdroj: Volné dílo
V roce 1840 se Macpherson rozhodl opustit Skotsko a odjel do Říma a živil se jako malíř. Z následujících pěti let jeho tvorby se překvapivě do dnešních dní dochovala jediná olejomalba z římského venkova s názvem „Campagna romana“. O něco úspěšnější byl na poli obchodu s uměním a starožitnostmi. V roce 1846 získal tmavou dřevěnou desku a poté, co ji očistil, objevil nedokončenou malbu Michelangela nazvanou „Kladení do hrobu Kristova“ pocházející z roku 1500 nebo 1501. Asi nejtěžší bylo pro Macphersona dostat obraz pryč z Říma. To se mu podařilo až roce 1868. Dílo od něj odkoupila Národní galerie v Londýně za úctyhodných 2000 liber.
... ale uznávaný fotograf římských památek
Doba Macphersonových fotografických začátků v polovině 19. století je úzce spjata s využitím mokrého kolodiového procesu na skleněných negativních deskách. Hlavní nevýhodou tohoto procesu bylo, že fotograf musel skleněné desky udržet až do okamžiku expozice snímku vlhké. Není tedy divu, že když se objevil o něco pohodlnější tzv. suchý želatinový proces, jenž umožňoval práci se suchými deskami, přešel na něj v roce 1856 i Macpherson.
Řím - Il Teatro di Marcello a Roma, da Piazza Montanara, asi 1858 1 Zdroj: Robert MacPherson
Tematicky se zaměřoval na románské stavby, zříceniny, malebnou krajinu v okolí Říma a sochy. Často hledal různé průhledy a z jeho prací vyzařuje dokonalá práce s kompozicí obrazu. Můžeme se domnívat, že sám Macpherson byl na svou práci hrdý a považoval se za opravdového umělce. V roce 1863 mimo jiné řekl: „Dodnes jsem byl fotografem, aniž bych měl pocit, že jsem tím opustil umění nebo bych měl být zbaven svého nároku na titul umělce.“ Své snímky vystavoval v Edinburghu a v Londýně. Kritici nešetřili chválou a jeho práce častovali slovy jako: „ … vybraná témata s jemnou citlivostí a fotografie provedené dovedně a delikátně…“
Macphersonovi se dostalo opravdové cti, uznání a důvěry. Je totiž prvním fotografem v historii, který dostal povolení fotografovat v interiérech Vatikánského muzea. V roce 1863 tak mohl vydat knihu „Vatican Sculptures, Selected and Arranged in the Order in which they are Found in the Galleries“, o níž můžeme říci, že je jakýmsi prvním „průvodcem“, který zachycuje a popisuje 125 vatikánských soch.
Malárie, úpadek a konec života
V druhé polovině šedesátých let 19. století se v Římě zhoršila politická situace a počet Angličanů, kteří cestovali a využívali Macphersonových služeb se znatelně snížil. Macpherson navíc nedokázal zareagovat na překotný vývoj ve fotografii a postupně přicházel o práci a dostal se do finančních problémů.
Jeho zdravotní stav se postupně zhoršoval a říká se, že za jeho smrtí stojí malárie. Robert Turnbull Macpherson zemřel 17. listopadu 1872 a podle dobových záznamů byl pohřben v San Lorenzo fuori le Mura v Římě. Dnes ale zde jeho hrob nenajdeme. Jednoduše se ztratil a tak neznáme místo jeho poslednímu odpočinku.
Pro dnešní badatele a obdivovatele jeho díla je důležitá Macphersonova systematičnost. Vytvořil katalog čítající celkem 1019 fotografií, které se v současnosti nacházejí převážně v George Eastman House, J. Paul Getty Museum, Courtauld Institute of Art nebo British School v Římě. Celá řada snímků je i v soukromých sbírkách po celém světě. Každopádně snímky Roberta Turnbulla Macphersona mají dnes nejen uměleckou, ale především dokumentární hodnotu. Věrně zachycují Řím a blízké okolí v polovině 19. století.
Text: David Hainall