16. května 2022 06:10

Pobyt ve vesmíru člověku mění mozek. Co se zvětšuje a proč?

Opuštění planety Země je zásadním životním milníkem pro každého. Vedle psychologických změn však zřejmě dochází i k těm neurologickým.

Není pochyb o tom, že výlet mimo planetu Zemi člověka nezvratně promění. V tomto duchu byla zkoumána slavná posádka Apolla 11, která se po návratu z Měsíce vrátila poněkud… jiná. Nejednou se také hovořilo o transformačním zážitku známém jako „overview effect“, kdy pohled na rodnou planetu z vesmírné vzdálenosti promění způsob, jak se astronauti následně dívají na pozemské problémy. Návrat z vesmíru však nemusí mít pouze psychologické důsledky, nýbrž i neurologické.

Změny mozku ve vesmíru

Výzkum publikovaný v časopise Scientific Reports totiž přinesl srovnání mozku astronautů s lidmi, kteří se do vesmíru nepodívali. Celkem 15 tuláků po hvězdách bylo podrobeno magnetické rezonanci mozku před odletem a následně i v několikaměsíčních intervalech po návratu. Kontrolní vzorek sestával z 16 osob, jež naši planetu neopustily.

Mozek astronautů po návratu z kosmu vypadal skutečně trochu jinak: Konkrétně došlo ke zvětšení perivaskulárního prostoru neboli míst kolem cév, kde protéká mozkomíšní mok. Tato zóna je zásadní pro automatické čištění mozku od metabolických bílkovin, které probíhá především v hlubokých fázích spánku. Zjištěný rozdíl se však reálně naštěstí nijak neprojevil – nedošlo tedy k poruše kognitivních či jiných funkcí mozku.

Odpovědi na pozemské otázky

Čím to je? Odpověď se (pravděpodobně) skrývá v gravitaci. Ve vesmírném stavu beztíže naše tělní tekutiny pracují trochu jinak, neboť je žádná síla nestahuje dolů, takříkajíc „k zemi“. Tělo na to reaguje snížením počtu červených krvinek, ovšem jen napoprvé – u zkušených astronautů, kteří se ve vesmíru ocitli vícekrát, byl tento jev zaznamenán pouze při jejich první cestě, následně už ne.

Za zmínku stojí, že právě zmíněné zvětšení perivaskulárního prostoru bývá spojeno s pozdějším rozvojem demence. Vedoucí výzkumu doktor Juan Piantino doplnil, že tato zjištění mohou pomoci nejen lépe porozumět tomu, jak lidské tělo reaguje na pobyt ve vesmírném prostoru, ale také třeba napomohou léčbě chorob souvisejících s prouděním mozkomíšního moku. Konkrétní rozsah poznání, jak gravitace a další pozemské fenomény ovlivňují lidské tělo, je tak stále zahalen tajemstvím…