19. července 2023 06:00

Nově objevené těleso zaskočilo vědce. Vypadá jako planeta, je však mnohem žhavější než Slunce

Povrch objeveného tělesa, které stojí na pomezí hvězdy a planety, dosahuje teploty přes 7 tisíc stupňů Celsia. Molekuly v jeho atmosféře se rozpadají na atomy a vědci se nestačí divit.

Vesmír je fascinující místo, které vědce zřejmě nepřestane udivovat. Jako v případě objevu objektu, který stojí na pomezí hvězdy a planety. Nachází se ve vzdálenosti 1400 světelných let od Země a pracovníci z Weizmannova institutu v Izraeli jej pojmenovali WD0032-317B. Jméno ovšem není podstatné, to důležité, proč se o objekt zajímají, je jeho teplota, která převyšuje i teploty panující na povrchu naší nejbližší hvězdy.

Mohlo by vás zajímat: Život by mohl existovat i v atmosféře hnědých trpaslíků, propočítali vědci

Více než 3krát větší teplota

Objekt WD0032-317B je ve skutečnosti hnědým trpaslíkem, ale i mezi nimi platí za rekordmana. Ačkoliv tyto objekty bývají velmi horké, obvykle se jejich teplota pohybuje kolem 2200 stupňů Celsia. V roce 2023 objevený WD0032-317B však dosahuje teplot až ve výši 7700 stupňů Celsia (Slunce má na povrchu „pouze“ 5,772 stupňů Celsia), což z velké části způsobuje hvězda, kolem které obíhá. Nepředstavujte si ale žádnou rozvážnou pouť vesmírem – rok na WD0032-317B trvá pouhé 2,3 hodin, takže rychlost je opravdu velká a i kvůli tomu zůstává jednou stranou přivrácený ke své hvězdě, která jej značně ohřívá.

Pozoruhodný je také rozdíl teplot na obou stranách tohoto hnědého trpaslíka. Na straně přivrácené ke hvězdě jde o zmiňovaných 7700 stupňů, zatímco na odvrácené straně panuje „příjemných“ 1000–2700 stupňů celsia. Podle studie zveřejněné v časopise Natural Astronomy jde patrně o nejextrémnější rozdíl teplot, jaký kdy lidstvo na podobném objektu pozorovalo, a i to může do budoucna posloužit k pochopení dalších různých jevů a chování plynných obrů.

WD0032-317B má velikost 75–88 Jupiterů, ale je pravděpodobné, že se vlivem hvězdy, kolem které obíhá, začne postupně rozpadat. Pohledem jevů, které ve vesmíru probíhají, pak nebude trvat dlouho, než se tenhle konkrétní hnědý trpaslík vypaří, do té doby jej ale můžeme nerušeně pozorovat a zkoumat.

Zdroj: Science Alert / Space.com / Natural Astronomy