18. dubna 2024 17:20

Dvě komety najednou. Zatmění Slunce přineslo unikátní objev, který málem zůstal bez povšimnutí

Úplné zatmění Slunce 2024

Fotografy při zatmění Slunce zaskočil vesmírný fotobombing. Může za něj pohrobek dávné obří komety.

Ne jedna, ale hned dvě komety se objevily poblíž slunečního disku během úplného zatmění Slunce, k němuž došlo 8. dubna 2024. První z nich byla 12P/Pons-Brooks, známá také jako „ďábelská“ nebo „zelená“ kometa. Kromě této očekávané komety, která ale byla mnohem slabší, než miliony pozorovatelů doufaly, zachytily citlivé fotoaparáty ještě jednoho posla z vesmíru. Byla jím kometa SOHO-5008, objevená jen několik hodin před zatměním Slunce.

Přečtěte si také: Zatmění Slunce nejspíš odhalí i ďábelskou zelenou kometu. Nepropásněte výjimečnou souhru vesmírných úkazů

Tato kometa byla 5008. kometou identifikovanou na snímcích pořízených kosmickou sondou SOHO obíhající kolem Slunce. Pravděpodobně šlo o menší objekt, takže se při přiblížení ke Slunci rozpadla. Tajemnou kometu zachytil i Petr Horálek z Fyzikálního ústavu v Opavě, který se úkaz vydal pozorovat do mexického Duranga.

„Kometu SOHO-5008 objevil astronom Worachate Boonplod na snímcích SOHO ještě před zatměním a následně Karl Battams z Naval Research Lab upozornil astronomy, že by mohla být dostatečně jasná na její záznam během úplného zatmění Slunce. První snímek komety pak publikoval čínský astronom Lin Zixuan, který ji na základě nejisté předpovědi našel na svých snímcích zatmění Slunce pořízených u Third Connecticut Lake,“ vzpomíná na vzrušující průběh objevu komety Horálek.

Podle Battamse je možné spatřit kometu, která se řítí přímo do Slunce, jen při úplném zatmění, k němuž došlo právě 8. dubna 2024 nad pruhem země táhnoucím se od západního Mexika přes deset států na východě USA až po severovýchodní Kanadu. Ani tak by ale kometa nebyla viditelná pouhým okem, k tomu jsou třeba širokoúhlé fotografické záběry s různou expozicí. „Já jsem se o kometě dozvěděl až o několik hodin později, a protože jsem fotografoval mimo jiné i široké pole na sérii různých expozic, bylo mi jasné, že bych ji mohl mít na svých snímcích také. A jak se ukázalo, byla tam!“ komentoval Horálek astronomický fotobombing v podání komety SOHO-5008.

Pohrobci dávné komety

Není to první případ, kdy se podařilo při úplném zatmění vyfotit kometu prolétající blízko Slunce. Zmiňovaný thajský amatérský astronom Worachate Boonplod během zatmění nad Jižní Amerikou v prosinci 2020 objevil kometu C/2020 X3 (SOHO-3524). Ta měla mít jen asi 15 metrů v průměru a ke Slunci se blížila rychlostí 725 000 km/h.

Zánik jedné takové komety, přesněji řečeno úlomku obří komety, která se rozpadla před mnoha staletími, se podařilo zachytit v srpnu 2022:

Mohlo by vás také zajímat: Kometa třikrát větší než Mount Everest explodovala a míří k Zemi. Vědci odhadli její dráhu

Komety prolétající blízko Slunce se souhrnně označují anglickým termínem sungrazer. Typická je pro ně dráha s periheliem kolem 8 milionů kilometrů a méně, což je zhruba desetkrát blíže ke Slunci, než je oběžná dráha Merkuru. Většina z těchto komet je součástí takzvané Kreutzovy skupiny, jež se považuje za pozůstatek obří komety, která vybuchla a následně se rozpadla asi před 2000 lety.

Zdroj: Astrofyzikální progresy z Opavy, The Science Times