Kosmické rakety bude do vzduchu vynášet obrovské superletadlo
V alabamském Huntsvillu stojí ohromné hangáry a v jednom z nich vzniká létající obr, zpod jehož křídel budou brzy startovat kosmické rakety.
Letoun, který v Huntsvillu docela potichu stavějí, bude součástí projektu Stratolaunch Systems, a první záběry z jeho stavby se objevily v jednom lokálním zpravodajském vysílání před pár dny (viz video níže). Do té doby byly k dispozici jen počítačové animace. Máme tedy důkaz, že jeden z největších letounů historie (s vůbec největším rozpětím křídel) už opravdu alespoň z části existuje.
Celý projekt odstartoval v roce 2011, když Stratolaunch Systems založil miliardář, dobrodruh a filantrop Paul G. Allen (mimo jiné spoluzakladatel Microsoftu, o kterém se říká, že má víc peněz než bůh) společně s Burtem Rutanem. Oba předtím již spolupracovali na úspěšném projektu Space Ship One. Jenže zatímco Space Ship One měl „pouze“ rozjet vesmírnou turistiku, Stratolaunch Systems bude pomocí letounu a kosmické rakety vynášet do vesmíru i těžké náklady. Vždyť dohromady budou vážit až 540 tun! Šéfem projektu je pak Gary L. Wentz, který dříve pracoval pro NASA v Marshallově vesmírném centru, jež sídlí taktéž v Huntsvillu.
Jen pro srovnání, Stratolaunch se svými 117 metry rozpětí křídla překonává vše, co dosud vzniklo, i Hughesovu H-4 Spruce Goose nebo ukrajinský Antonov An-225 Mrija. Stavbu nosného letounu má na starosti Rutanova společnost Scaled Composites, zatímco několikastupňovou raketu staví firma Orbital Sciences, jež má na svém kontě i vývoj jedné z nejnovějších amerických kosmických lodí Cygnus a rakety Antares.
Integraci všech součástí systému má na starosti Dynetics a plánuje se, že obrovský letoun by měl provést první zkušební let v příštím roce. Podle původních plánů měl stroj vzlétnout už letos, ale nyní je jasné, že to nebude dříve než za rok s tím, že raketa nebude ke startu připravena dříve než v roce 2018.
Letoun bude pohánět šest proudových motorů o tahu až 296 kN u každého z nich, které se používají u aerolinkového jumba Boeing B-747. Kvůli úsporám při stavbě konstruktéři použijí i další části jumba, jako avioniku, vybavení a uspořádání pilotní kabiny, přistávací podvozek atd. Stroj bude potřebovat ke startu ranvej dlouhou minimálně 3,7 km dlouhou, přičemž při každém vypuštění kosmické rakety podnikne letovou misi v délce 2200 km. Celkem by měly stroje vzniknout dva, uvidíme tedy, zda budou mít dostatek práce.
DP