Nejrychlejší civilní letadlo světa už roztahuje křídla. V čem překoná Concorde?
Od posledního letu Concordu už uplynula dvě desetiletí a bylo to naposledy, kdy se mohli běžní cestující přepravit z místa na místo nadzvukovou rychlostí. Důvody, proč žádné jiné letadlo dopravní letadlo nelétá rychleji než zvuk, souvisí s náklady na provoz i hlučností, ale to neznamená, že by se výrobci letadel či aerolinky nesnažily zrychlovat. Příkladem toho bude už v průběhu roku 2025 letoun Global 8000 společnosti Bombardier, který se k hranici Mach 1 výrazně přiblíží.
Global 8000 navazuje na předchozí letoun stejné společnosti, pojmenovaný Global 7500. Ten byl v provozu od roku 2018 a stal se nejrychlejším civilním letadlem na světě. Chystá se však střídání, protože Global 8000 dokáže letět ještě o něco rychleji, konkrétně se počítá s maximální cestovní rychlostí 1152 kilometrů za hodinu, ovšem na překonání hranice zvuku také dojde. Během testů totiž letoun dosáhl rychlosti 1,015 Machu, tedy v přepočtu 1253 kilometrů za hodinu, touto rychlostí ale nebude létat, když bude mít na palubě cestující.
Let bez kompromisů
Viceprezident společnosti Bombardier Emmanuel Bornand pro South China Morning Post vysvětlil, že v letectví nastala doba kompromisů, kdy musí cestující volit mezi využitím menších pohodlnějších letišť, rychlostí, doletem a zážitkem v luxusní kabině proti rychlejším, ale méně pohodlným letům. „V případě Global 8000 ale dostanete všechno. Spojení nejlepšího doletu, rychlosti i možnosti přistávat na menších letištích,“ slíbil Bornand. Podtrhuje tím skutečnost, že Global 8000 je schopen přepravit 19 cestujících a jedná se tudíž o menší letoun, který je flexibilnější než velké dopravní kolosy společností Boeing či Airbus.
Přednosti letounu Global 8000 ale nejsou jen rychlost a luxus, jde také o technologické novinky, jako například přelomová, mírně zakřivená konstrukce křídel Smooth Flex. Podle webových stránek společnosti Bombardier se de facto jedná o dvě křídla v jednom, protože kombinují vlastnosti křídel s velkým vztlakem pro manévrovatelnost při nízkých rychlostech a křídla pro dosažení velké rychlosti.
Čtěte také: Pacner: Českoslovenští agenti ukradli plány Concordu, Lenin byl užitečným německým idiotem
Zajímavě se ale jeví také informace o tlaku v kabině, který bude při letu ve výšce 12 500 metrů odpovídat pouhým 884 výškovým metrům. To podle Bornanda pomůže cestujícím, aby se necítili během cest tak unavení.
Zdroj: Souht China Morning Post, Bombardier
Video, které jste mohli minout: Zapomeňte na modrý a bílý Air Force One. Donald Trump teď letadlo natře podle sebe