Vyzkoušejte si překladač hieroglyfů. Vděčíme za něj tvůrcům hry ze starověkého Egypta
Ilustrace z Egyptské knihy mrtvých Zdroj: istock.com
Teprve před dvěma stoletími dokázalo lidstvo díky francouzskému géniovi Jeanu-Françoisovi Champollionovi znovu přečíst egyptské hieroglyfy. Google a Ubisoft je však dokážou překládat i on-line.
Databáze více než 80 000 jednotlivých glyfů tvořících staroegyptské obrázkové písmo, která vznikla ve spolupráci s hráči Assassin’s Creed Origins, dnes pomáhá s překladem hieroglyfů. Egyptologové je navíc (díky digitalizaci) mají poprvé k dispozici v jiné než knižní podobě.
Hra z ptolemaiovského Egypta
Na počátku byla spolupráce vývojářské společnosti Ubisoft, známé především herní sérií Assassin’s Creed, s akademickou obcí z celého světa. Jejím cílem bylo doladit reálie už desátého dílu této akční adventury, která se pod názvem Assassin’s Creed Origins odehrává v ptolemaiovském Egyptě.
Tvůrci hry z roku 2017 do ní začlenili ohromné množství staroegyptských reálií včetně původních hieroglyfických nápisů. Navíc každý hráč, který hru vlastní, může využít i oddělený mód Discovery Tour. Ten ze světa hry odstraňuje všechny nepřátele, souboje a úkoly a hráč v něm nemůže zemřít. Zato se ale dozví opravdu hodně o životě ve starověkém Egyptě.
Databázi hieroglyfů naplnili hráči Assassin's Creed Origins
Už v roce 2017 se Ubisoft Hieroglyphs Initiative spojila s Arts and Culture od Google a společně pro Britské muzeum vytvořily překladač hieroglyfů. Cílem bylo využít algoritmus strojového učení k překládání staroegyptského obrázkového písma. „Zahájili jsme tento projekt s cílem poděkovat všem akademikům, kteří nám pomohli udělat z Assassin's Creed Origins tak realistickou hru a také se podíleli na vývoji nesmírně populární Discovery Tour,“ citoval server Interesting Engineering z prohlášení společnosti Ubisoft.
Technologie vyvinutá Ubisoftem vytváří kopie hieroglyfů, kdy každý jednotlivý glyf prochází systémem strojového učení, který ho načte a identifikuje, aby nakonec analyzoval celé věty a nabídl konečný překlad. Data pro model strojového učení přitom nepřišla z akademické sféry, ale od komunity hráčů Assassin's Creed – ti během jediné noci do systému poslali přes 80 000 jednotlivých glyfů.
Chcete sami číst hieroglyfy? Díky hře Assassin’s Creed Origins to je možné
Vlastní překlad zajišťuje software Fabricius, do něhož mohou uživatelé nahrát obrázky hieroglyfů a porovnat je s různými možnými interpretacemi napříč staletími. Program dokonce dokáže doplnit i poškozený text. Digitalizace textového materiálu, který byl dosud dostupný jen v knižní podobě, přitom zcela změnila způsob práce egyptologů.
Odlehčenou verzi Fabricia si můžete vyzkoušet i sami. Umožňuje převést například běžně používané emotikony nebo jednoduché výrazy do hieroglyfického písma a sdílet je na sociálních sítích.
Písmo ztracené civilizace
Nejstarší rozluštěné hieroglyfy pocházejí z druhé dynastie vládnoucí zhruba mezi lety 2800 a 2650 před naším letopočtem. Po zničení posledních egyptských chrámů v 5. století našeho letopočtu znalost hieroglyfického písma zmizela, rozluštit se je znovu podařilo až v roce 1822 francouzskému lingvistovi Jeanu-Françoisovi Champollionovi, jenž k tomu využil trojjazyčný text na známé Rosettské desce.