Unikátní „stíhací Frankenstein“ je slepený ze dvou havarovaných letadel. Američané odhalili, jak ho dali dohromady
Frankenjet, jak mu v US Air Force s odkazem na nevzhledné monstrum stvořené spisovatelkou Mary Shelley příznačně říkají, je sestaven ze dvou havarovaných F-35A Lightning II. A už začal sloužit.
Mohl to být jeden z mnoha nových bojových strojů F-35A Lightning II, kdyby jeho rodný list neobsahoval zajímavé skutečnosti. Jedna přední část totiž pochází z letadla s označením AF-17, které v roce 2014 při startu z letecké základny Eglin na Floridě utrpělo „katastrofální selhání motoru“. Úlomky rotoru tehdy prorazily kryt motoru a palivovou nádrž, zničily rozvody hydrauliky a paliva a způsobily silný požár, který zničil dvě třetiny letadla.
ABD Hava Kuvvetlerinin “Frankenjet” diye adlandırdığı uçak, kazalarda düşmüş iki F-35’in parçalarından birbirine dikilmiş, şu anda görevde ve savaşa hazır.
— TÜRK DEGS / TURK MAGS (@turkdegs) April 10, 2025
F-35 Ortak Program Ofisi’nden (JPO) dün yayınlanan bir raporda, “’Frankenjet’” tamamen çalışır durumda ve savaş… pic.twitter.com/asLQOF59qg
Přečtěte si také: Nejdražší armádní zakázka v historii ČR je podepsána. Americké stíhačky kupujeme za obří sumu
O šest let později, v roce 2020, při přistání jiného stroje s označením AF-211 na Hillově letecké základně v Utahu selhal přední podvozek, což způsobilo vážné poškození přídě letadla. Americké letectvo tak mělo k dispozici použitelné části letadel F-35 v hodnotě 75 milionů USD – příď z AF-27 a záď AF-211. A začalo jednat.
Místo aby odepsali dvě letadla, pokusili se technici z obou částí sestavit nové. „Všechny sekce letadla mohou být teoreticky demontovány a znovu namontovány, nikdo to ale zatím nezkusil,“ uvedl podle CNN už v roce 2023 Scott Taylor, hlavní inženýr výrobce letadel F-35 Lockheed Martin.
Frankenjet za 11,7 milionu dolarů
Práce probíhaly na Hillově letecké základně s použitím zcela nových postupů a unikátních sad nářadí a dalšího vybavení. Po dvou a půl letech práce v lednu 2025 Frankenjet poprvé vzlétl, když přelétal z Hillovy základny do továrny Lockheed Martin ve Fort Worth v Texasu. Technici přitom nešetřili nadšením. „První let přestavěného letadla otestoval mezní výkony a letadlo fungovalo jako kdyby právě sjelo z výrobní linky,“ pochvaloval si Jeffrey Jensen, který je hlavním inženýrem verze F-35A.
Na konci března 2025 pak Frankenjet přeletěl zpět na Hillovu leteckou základnu, kde byl zařazen do služby v rámci 338. stíhacího křídla, v rámci něhož létal i původní stroj A-211. Přestavba letadla stála 11,7 milionu dolarů, což podle prohlášení letectva ušetřilo daňovým poplatníkům 63 milionů dolarů při pořizování nového stroje.
Mohlo by vás také zajímat: Bizarní okolnosti zmizelé stíhačky F-35. Muž volal, že mu na dvorku přistál katapultovaný pilot
USA provozují 383 letounů F-35A. Jde o jednu ze tří variant víceúčelového bojového letadla páté generace – F-35B je určena ke krátkému vzletu a přistání a F-35C využívá americké námořnictvo k provozu na letadlových lodích. Nákup 24 strojů F-35A za 150 miliard korun schválila v lednu 2024 česká vláda, první letoun by měl dorazit v roce 2031.
Video, které jste mohli minout: Americká stíhačka se zřítila na Aljašce. Pilot se musel katapultovat, skončil v nemocnici