Budoucnost čerpacích stanic odhalena: Jak budou vypadat a co všechno nabídnou?
Čerpací stanice se v podstatě promění v zábavní centra. Pokud si to nedovedete představit, podívejte se na fotky.
Pokud si ještě pamatujete dobu, kdy se socialistické časopisy předháněly v tom, kdo přijde s divočejší vizí roku 2000, pravděpodobně vás bude zajímat podobný projekt týkající se čerpacích stanic. Uspořádala ho kanadská síť Parkland, která provozuje 3000 stanic ve 25 zemích světa, když oslovila své zákazníky, aby se z nich na chvíli stali designéři. Zadání bylo jasné – dejte nám vědět, jak budou vypadat čerpací stanice v blízké budoucnosti, až budou elektrická vozidla mezi lidmi převládat. A legrační je, že vítězný návrh vypadá úplně přesně jako ony divoké vize nového milénia z dob socialismu.
. @kpmbarch's Bruce Kuwabara said about design competition winner James Silvester's design: "It's as if Steve Jobs had asked them to design something...I think it would represent such a radical change from gas stations as we know them." #electricfuturehttps://t.co/ikjXhWoNUf pic.twitter.com/fjvLRKW49u
— Electric Autonomy (@ElectricAutonmy) February 8, 2022
Vize budoucnosti
Jak je z návrhu patrné, z čerpací stanice se má stát cosi na pomezí užitkové budovy a společenského centra. S přihlédnutím k tomu, že alespoň prozatím zabírá dobíjení baterií delší čas než prosté tankování benzinu či nafty, počítá návrh Jamese Silvestra ze skotského Edinburghu s obchodním centrem a nekomerčními odpočinkovými zónami.
„Budova musí fungovat úplně jinak než stanice na pětiminutové natankování a odjezd,“ říká Silvestr. Dodává, že nové stanice musí dát zákazníkům jasný cíl či jedinečný zážitek, který je dokáže zabavit po dobu 20–40 minut. Vítězný designér také poukazuje na to, že momentálně jsou dobíjecí stanice odsouvány do nezajímavých lokalit či na poslední místa parkovacích domů, takže i odsud pramení motivace něco s neblahou situací provést.
The Electric Fuelling Station of the Future
— Electric Autonomy (@ElectricAutonmy) February 1, 2022
⚡️FIRST PRIZE: More with Less by Edinburgh's James Silvester⚡️
Combining sustainable timber construction with modular design, the curvilinear pavilion is stunning to behold.https://t.co/I8TvTUrGBE#electricfuture #electricroadtrips pic.twitter.com/ijRYr5Prc5
Udržitelné materiály a zábava
Budova, kterou Silvestr navrhl, má být postavena z udržitelných materiálů, jako je dřevo a kámen. Střecha by pak měla být osazena solárními panely, které by se staraly o maximální možnou míru samostatnosti, byť se samozřejmě počítá s připojením k elektrické síti zejména kvůli dobíječkám. Modulární konstrukce celého centra by ale měla umožnit rychlou výstavbu a přizpůsobení nejrůznějším lokalitám, aby nová stanice vhodně zapadla do celkového plánu a vybraného prostoru.
S tím se pochopitelně pojí také zájem budovat podobné stanice poblíž nejrůznějších pamětihodností a přírodních památek, které by sloužily jako další vrstva motivace, proč zastavit právě na tomto místě. Zajímavé rovněž je, že v případě popisované soutěže nešlo jen o návrh, za který by vítěz získal peněžitou odměnu. Parkland chce skutečně tyto stanice začít stavět a nechat nastíněnou vizi zhmotnit.
Těžko ovšem odhadnout, nakolik se řetězec zabýval aktuálními trendy, jako je výrazné zrychlování nabíjení a hlavně přesun nabíječek do vlastních domů, kde mohou být poháněny osobními kolektory, sbírajícími energii do připravených zásobníků určených pro okamžité nabití, kdykoliv si to bude majitel elektromobilu přát.
ZDROJ: Fast Company