Proč jsou pneumatiky aut černé, když je kaučuk bílý? Důvodů je mnohem víc, než si myslíte
Jsou věci, nad kterými v životě nemusíte příliš přemýšlet, a jednou z nich jsou i pneumatiky automobilů. Patrně víte, že je jich několik druhů. Některé se hodí pro zimní měsíce, jiné pro letní. Některé jsou větší, některé pro změnu širší, a když kupujete nové, musíte znát správné rozměry. Co se ale nemění, je jejich barva – pneumatiky jsou černé. Ale jak to, když je přírodní kaučuk, z něhož se pneumatiky vyrábějí, ve skutečnosti bílý?
V první řadě je nutné uvést, že první automobilové pneumatiky byly skutečně světlé. Potvrdil to i jeden z největších výrobců pneumatik na světě – japonská společnost Bridgestone – zároveň ale doplňuje, že se vše změnilo v momentě, kdy se do směsi začaly přidávat saze. Konkrétně se bavíme o uhlíkové černi, téměř čistém uhlíku, který vzniká při nedokonalém spalování ropných produktů.
V hlavní roli saze
Pokud se ptáte, proč se tyto saze do pneumatik přidávají, má to samozřejmě své jasné opodstatnění, a černá barva je jen vedlejším efektem. Hlavní přínos spočívá ve zlepšení mechanických vlastností pneumatiky, která je díky příměsi uhlíku odolnější vůči opotřebení, lépe zvládá výkyvy teplot a je celkově pevnější. Navíc uhlík chrání gumu před škodlivým UV zářením a ozonem, které by jinak výrazně zkrátily celkovou životnost materiálu.
Čtěte také: První létající auto na světě je ze Slovenska. Skutečně funguje a už je známá i jeho cena
Podle společnosti Goodyear Motors by pneumatiky bez přídavku uhlíkové černi nevydržely ani osm tisíc kilometrů, což by znamenalo, že by běžní řidiči museli měnit obutí svých vozů přibližně jednou až dvakrát ročně. A to se, jak sami dobře víte, neděje. Ve smyslu přínosu uhlíkové černi bychom ale mohli zajít ještě dál, protože saze například zvyšují celkovou elektrickou vodivost gumy, což pomáhá odvádět statickou elektřinu, která by jinak mohla vést ke vzniku nepříjemných elektrických výbojů. A pak, někde na konci celého seznamu, je samozřejmě i estetický důvod, protože černá lépe maskuje špínu a změnu barvy způsobenou běžným provozem.
Samozřejmě to pak není jen barva, která se v průběhu více než sto let změnila. Jde o celkové složení materiálu, který dříve gumou ani nebyl. Jak připomíná magazín Road & Track, první pneumatiky tvořilo dřevěné jádro obalené kovovým páskem. To stačilo na koňské povozy, ale s příchodem motorových vozidel už bylo jasné, že je zapotřebí najít něco pružnějšího a odolnějšího. Experimenty s gumou začaly v polovině 19. století, nicméně klíčový průlom přišel až v roce 1888, kdy John Boyd Dunlop patentoval první funkční pneumatiku plněnou vzduchem. Zbytek už je historie.
Zdroj: Bridgestone, Goodyear Motors, Road & Track
Video, které jste mohli minout: Dotykový displej v autě je až desetkrát nebezpečnější než telefon v ruce, varují experti