Nejmodernější bojové vozidlo pěchoty odolá i zbraním hromadného ničení. Podívejte se na palbu v akci
Nedávné testy naznačily možné problémy s nejmodernějším bojovým vozidlem pěchoty, podařilo se je ale vyřešit a německá armáda schválila další nákup. Tentokrát za miliardu eur.
V roce 2002 začaly zbrojovky Krauss-Maffei Wegman a Rheinmetall Landsysteme pracovat na konceptu nového bojového vozidla pěchoty pro německou armádu. Navazovaly na projekt nové obrněné platformy NGP, který měl vést až k uvedení nového hlavního bojového tanku, nicméně vývoj byl na přelomu tisíciletí ukončen. Poznatky však zmíněné společnosti využily k přípravám univerzálního bojového vozidla, které by bylo schopné plnit transportní, útočnou i obrannou činnost. Na papíře se začala rýsovat Puma – bojové pěchotní vozidlo, které dnes patří k tomu nejmodernějšímu, co mohou armády po celém světě využít.
Mohlo by vás zajímat: Německo hledá náhradu za zmetkové pušky G-36. Bude nástupce z Rakouska?
Obávaná pěchotní Puma
Puma se sice navenek příliš neliší od stávajících BVP, ale obsahuje řadu pokročilých technologií. Nejzřetelnější z nich je zabudovaná schopnost flexibilní montáže různých druhů výzbroje, jako je 30mm kanón, protitankové naváděné střely, granátomet nebo kulomet. Dalším prvkem je kompaktní jednodílná kabina, která umožňuje přímou interakci posádky a například i možnost rychle měnit jednotlivé pozice, pokud si to situace na bojišti vyžádá. Kabina je plně klimatizovaná, odolná proti útokům zbraněmi hromadného ničení a má vnitřní jaderné i chemické senzory. Samozřejmostí je protipožární systém využívající netoxické látky, dále vlastní hasicí systém motorového prostoru a propracovaný systém pasivní i aktivní ochrany.
Technologický vrchol
Základní pancíř dokáže odolat přímým zásahům ruskými střelami ráže 14,5 mm, což je nejsilnější náboj těžkých kulometů, který se dnes běžně používá. Čelní pancíř poskytuje ochranu proti střelám střední ráže a střelám s tvarovanou náloží. V ochranné třídě C s přídavným pancéřováním jsou boky Pumy zesíleny na přibližně stejnou úroveň ochrany jako přední část, zatímco střešní pancíř je schopen odolat dělostřeleckým nebo minometným střelám.
Celé vozidlo je chráněno proti těžkým výbušným minám do hmotnosti 10 kg a projektilovým náložím. Téměř veškeré vybavení v kabině, včetně sedadel, nemá přímý kontakt s podlahou, což přispívá k bezpečnosti posádky a techniky. Všechny střešní poklopy kabiny jsou bočního výsuvného typu, což usnadňuje jejich ruční otevírání, i když jsou zataraseny troskami.
Puma nabízí posádce vysokou míru situačního přehledu díky plně stabilizovanému 360stupňovému periskopu umístěnému uprostřed věže. Nabízí hned několik stupňů přiblížení a přímé spojení s velitelem či střelcem. Obraz z periskopu je možné přenášet na všechny displeje v kabině a přirozeně využít i další režimy sledování okolí (například pomocí termovize), případně zapojit laserový dálkoměr. Střelec má k dispozici vlastní termovizní kameru s laserovým dálkoměrem a optronickým denním zaměřovačem. Obraz z kamery, kterou lze v případě nutnosti chránit posuvným poklopem, je pak rovněž možné přenášet na displeje v kabině, případně na trojici monitorů ve střeleckém prostoru.
Zarážející testování
Přes všechny dostupné technologie, moderní platformu i vysokou míru variability však nezaznamenaly testy Pum na konci roku 2022 žádný velký úspěch. Ačkoliv už ve výzbroji německé armády byly, žádný z 18 kusů inovovaného modelu během cvičení neuspěl. Vyskytly se problémy s elektronikou, opotřebováním řetězových kol nebo všeobecné potíže se střeleckými věžemi. Na to konto pozastavila německá armáda svou objednávku a potvrdila ji až v průběhu roku 2023 po provedených úpravách a dalších testech. Dalších 50 obrněnců se již ale připravuje k dodání za souhrnnou sumu 1,1 miliardy eur.
Zdroj: Military TV / Krauss-Maffei Wegmann / EDR Magazine / DW