Hitlerův gigantický supertank na bojišti selhal. Pak se dostal do rukou Sovětům

Záliba vůdce třetí říše Adolfa Hitlera v nových zázračných zbraních vedla ke vzniku supertěžkého tanku, který se měl pohybovat po bojišti jako nezničitelné ocelové monstrum.

Za vznikem tanku Pz.Kpfw.VII zvaného Maus, tedy myš, stál konstruktér Ferdinand Porsche pocházející z Vratislavic nad Nisou. Tank měl původně vážit 100 tun, později byl váhový limit zvýšen na 120 a nakonec na 180 tun. Porsche představil Hitlerovi nákresy tanku v červnu 1942 a nadšený vůdce souhlasil.

Za výrobu podvozků, věží a výzbroje odpovídala firma Krupp v Essenu, finální montáž ale měla na starosti berlínská firma Alkett. Odpružení podvozku dostala na starost Škoda Plzeň, která navrhla rozložit váhu kolosu na 48 pojezdových kol.

Přečtěte si také: Pražské stíhače tanků byly noční můrou Sovětů. Podívejte se, jak s nimi nacisté kropili nepřítele

Pancéřová pevnost se dvěma děly

Svými rozměry – šířka 3,7 metru, délka 10,2 metru, výška 3,6 metru – a při hmotnosti 180 tun toto ocelové monstrum překonávalo všechny dosud zavedené typy tanků (např. tank Tiger II vážil 68 tun). Tank obsluhovalo šest lidí – řidič s radistou seděli v přední části podvozku, velitel, střelec a dva nabíječi měli místo ve věži.

Pancéřování odpovídalo výkonům, které Hitler od nového supertanku očekával. Přední plát podvozku měl sílu 220 mm, svislé boky a zadní pancíř 190 mm. Věž, která vážila 55 tun, měla pancéřování ještě silnější – zepředu 240 mm, z boků a zezadu 200 mm pancíře.

Aby dostál své roli pojízdné pevnosti, byl Maus vyzbrojen hned dvěma děly. Hlavní zbraní bylo dělo 128 mm KwK44 L/55 (32 kusů munice), s ním spřažené pak 75 mm KwK 44 L/36.5 (200 nábojů), k tomu 7,92mm kulomet. Původně měl být tank vyzbrojen i plamenomety s dosahem až 200 metrů, k tomu ale nakonec nedošlo.

Maus měl k dispozici dvě vnitřní nádrže na 1 600 litrů, k tomu dalších 1 000 litrů v odhoditelném sudu na zádi korby. To se zdá být docela dost, ale vzhledem k tomu, že při jízdě na silnici spotřeboval Maus asi 1 600 litrů paliva na 100 km (a v těžkém terénu si mohl supertank „vzít“ až 4 000 litrů na 100 km), nebyl jeho akční rádius nijak velký.

Bylo vyzkoušeno několik různých motorů, nakonec ale zvítězil dieselový motor o výkonu kolem 1 200 koní. Ani tento výkon ale nestačil na rychlost vyšší než 12 km/h – a to ještě mimo terén. Na druhou stranu měl tank dobrou průchodnost terénem a byl překvapivě hbitý. Dokázal se otočit na 7,25 metru, což sice bylo víc, než potřeboval Tiger, ale mnohem méně, než vyžadoval americký Sherman.

Mohlo by vás také zajímat: Ukořistěný ruský tank byl v Praze už v roce 1942. Budil tehdy respekt a dával Čechům naději

Výroba prototypů a bojové nasazení

Němečtí tankoví velitelé v čele s ostříleným Heinzem Guderianem supertěžkému tanku nedůvěřovali, Hitler se ale nenechal odradit. První prototyp chtěl mít do konce roku 1943 a pro rok 1944 objednal výrobu deseti kusů měsíčně. Tento plán ale překazili Spojenci, kteří v průběhu roku 1943 Essen a Kruppovy závody několikrát masivně bombardovali a vývoj supertěžkého tanku tím o mnoho měsíců zpozdili.

I přes tyto potíže se podařilo vyrobit několik kusů podvozků a věží, takže 23. prosince vyjel z berlínské továrny Alkett první prototyp V1, později následoval prototyp V2. Tou dobou už ale mělo Německo silný nedostatek cenných surovin a nákladné projekty musely jít stranou a nepomohly ani Porscheho intervence u Hitlera. Na konci roku 1944 oba stroje skončily v hangáru na okraji Berlína.

Když se k hlavnímu městu Německa přiblížila Rudá armáda, vzpomněli si jeho obránci i na supertěžké tanky. V březnu 1945 se prototyp V2 octnul na obranné linii u Wunsdorfu, ani jednou však nevystřelil. Posádka s ním obtížně manévrovala, a když se porouchal motor, musela tank opustit a vyhodit do povětří. Oba prototypy supertanku Maus pak ukořistila Rudá armáda.

V květnu 1946 sovětské velení rozhodlo osadit podvozek prototypu V1 věží z prototypu V2. Vzniklý hybrid pak byl odeslán do Sovětského svazu k testování. Výsledky ale nebyly nijak povzbudivé, respektive Sověti neviděli v supertěžkých tancích na bojišti žádnou budoucnost. Tento Maus je dnes k vidění v tankovém muzeu Kubinka.

ZDROJ: Hot Cars

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom