4. května 2024 15:34

Vznik superkontinentu vyhubí lidstvo. Víme, kdy k tomu dojde

Vznik superkontinentu bude znamenat drastičtější změny, než by se zdálo. Pro lidstvo to bude představovat katastrofu, povrch planety se totiž změní v peklo.

Na budoucnost naší planety se podívali vědci z Bristolské univerzity. Použili k tomu superpočítač, jenž spočítal vývoj Země na miliony let dopředu. Výchozím bodem byl pohyb tektonických desek. Podle tohoto výzkumu, jehož výsledky vědci publikovali v Nature Geoscience, se kontinenty časem spojí do jednoho superkontinentu, pojmenovaného Pangea Ultima, podle superkontinentu Pangea, jenž se před stovkami milionů let naopak „rozdrolil“ do světa, jak jej známe dnes.

Čtěte také: Vědci odhalili datum, kdy na Zemi vymřou lidé. Nezachrání nás ani konec fosilních paliv

Sopečná pustina

Spojení světadílů do jedné společné zeminy ale není to jediné, na co se svět může těšit. Díky pohybu tektonických desek znatelně přibyde sopečných erupcí, jejichž působením se atmosféra naplní ohromným množstvím CO2. To znatelně zvýší teplotu, jež se bude pohybovat mezi 40 a 50 stupni Celsia.

„Nově vzniklý superkontinent by v podstatě vytvořil trojitý efekt, který by zahrnoval efekt kontinentality, teplejší Slunce a více CO2 v atmosféře, což by vedlo ke zvýšení tepla na většině planety,“ vysvětluje doktor Alexander Farnsworth, jeden z autorů studie. „Výsledkem by tak bylo nehostinné prostředí zbavené zdrojů potravy a vody pro savce. Extrémní teploty by nakonec zpečetily náš osud. A lidé, spolu s mnoha dalšími druhy, by vymřeli,“ pokračuje výzkumník.

Vývoj superkontinentu před pár lety předpověděli také vědci z Earh Dynamics Research Group. Podle jejich vývojového modelu, který pojmenovali Amasia, způsobí zásadní změna zánik Tichého oceánu, nejstaršího oceánu na Zemi. Takové vyhlídky se pochopitelně neslučují se životem mnoha živočišných druhů, a vyhynutí by čekalo samozřejmě i lidskou rasu. Ke zformování nové Pangey by nicméně mělo dojít zhruba za 250 milionů let, takže zatím se ničeho bát nemusíme.

Zdroje: Nature Geoscience/Curtin University

Video, které vám mohlo uniknout: Co kdyby vybuchly všechny sopky naráz?

Filip Šula