26. února 2024 19:40

Opravdový drak? Úžasný nález 240 milionů starého tvora probudí vaši fantazii

Zvláštně zkroucenou fosilizovanou kostru dlouhokrkého tvora objevili archeologové v Číně. Krk má dvaatřicet obratlů a páteř je zkroucená do tvaru osmičky.

V téměř jakékoli kultuře, která kdy na Zemi vznikla, se vyprávěly báje o dracích. Existuje hned několik teorií, proč tomu tak je. Vědci se například domnívají, že se některé legendy zrodily, když naši předkové nalezli fosilní pozůstatky dinosaurů. V dobách, kdy o dávné existenci obřích ještěrů vyhynulých před miliony let ještě lidstvo nemělo potuchy, by pak logicky zapracovala fantazie a dračí legenda by byla na světě.

Čtěte také: Pozor na nenápadného „modrého draka“. Jedovatý slimák zaskočil manželský pár

Samozřejmě ne všichni odborníci s tímto názorem souhlasí. Když se ovšem podíváme na perfektně zachovalou kostru nalezenou v jižní Číně (fotku najdete v galerii), můžeme na vlastní oči vidět důvod, proč je teorie o záměně dinosaurů s draky tak oblíbená.

Nelítostný dravec

Zvíře, jemuž ostatky patří, žilo na planetě před 240 miliony let. Jde o pět metrů dlouhého mořského dravce druhu Dinocephalosaurus orientalis, a draka připomíná hlavně svým dlouhatánským krkem s dvaatřiceti obratli.

Ten byl pravděpodobně jeho největší výhodou. Vědci si myslí, že mu při lovu dovoloval proniknout do různých skulin v podmořských skalách, kde se jeho kořist ukrývala. Lapit mrštné ryby mu pomáhaly také velké, úzké a jako jehla ostré zuby a údy, které připomínaly ploutve mořské želvy. Jeho mrtvola se po smrti zkroutila do „osmičky“, a to ještě přidalo k dračí podobě.

Tento objev jen přidává k podivnostem Triasu. Pokaždé, když se na tato naleziště zaměříme, najdeme něco nového,“ okomentoval nález Nick Fraser z Národních muzeí ve Skotsku. Právě on byl mezi prvními vědci, kteří měli možnost ostatky prehistorického „draka“ spatřit v celé své kráse.

Zdroj: CCNThoughtCoNational Museums Scotland