Nahradí elektronické sporty ty obyčejné?
O elektronických sportech ví jen málokdo. Ale přitom počet jejich hráčů roste rychleji než jakýkoliv jiný sport v dějinách.
Před rokem ještě tahle hra vlastně neexistovala. Oficiálně byla počítačová hra jménem DOTA2 (neboli Defence of the Ancients) vydána v červenci 2013, ale lidé ji mohli hrát díky dvouletému betatestu už předtím. Dnes je podle mnoha statistik nejhranější počítačovou hrou světa (jiné tvrdí, že nejhranější je League of Legends) – a má víc profesionálních hráčů než řada zaběhnutých sportů…
Každý den ji hraje asi 300 000 lidí, měsíčně asi 5 milionů hráčů – za tu dobu při ní prosedí miliardu hodin! Když to srovnáte třeba s tak velkým, tradičním a zaběhnutým sportem, jako je hokej, tak ho pár let stará hra docela drtivě poráží: Podle údajů Mezinárodní hokejové federace je hráčů ledního hokeje na celém světě jen 1,4 milionu… DOTA2 v tom ale není sama – třeba 10 let starý CounterStrike má 2 miliony hráčů.
Čím to?
Elektronické sporty jsou zábavou budoucnosti. Mají spoustu výhod, jimiž normální sporty snadno porážejí. Tak třeba cena: k hokeji je třeba spousta drahé výstroje, platit se musí trénink i pronájem stadionu. Navíc je třeba, aby sportovci strávili spoustu času tréninkem, a to už na nižší úrovni, třeba žáků nebo dorostenců. Profesionální hráči PC her ale tráví tréninkem jen 2–3 hodiny denně – a spousta her (například výše zmiňovaná DOTA) je úplně zdarma…
Co je to vlastně elektronický sport?
Elektronický sport, nebo také e-sport či progaming, je hraní her na profesionální úrovni. A to her jak počítačových tak i konzolových (konzole jako například Xbox, Playstation a další). Podobně jako klasické sporty i hraní počítačových her se dá provozovat pro zábavu nebo profesionálně. A stejně jako v klasických sportech i v progamingu platí, že nejlepšími se mohou stát jen ti, co pilně trénují a po všech stránkách pracují na svém zlepšení. Motivací pro takové zlepšování je jak prestiž, tak v dnešní době i materiální stránka věci. Ve světě je již poměrně běžné, že špičkoví hráči počítačových her si svými výkony vydělávají velmi slušné peníze.
Ve srovnávání s klasickými sporty můžeme pokračovat i dále. I v e-sportu se setkáváme s kategoriemi jednotlivců a s kategoriemi kolektivními. A podobně jako existují sportovní kluby zastřešující několik sportovních odvětví (Dukla, Sparta, Slavia a další) i v elektronickém sportu existují kluby, které se předbíhají v angažování hráčů za účelem vybudování nejsilnějšího a nejznámějšího týmu. Mezi takové týmy se řadí například právě eSuba.
Mnozí odsuzují progaming jako nesmyslné plýtvání časem, jež nemá se sportem nic společného. Ovšem pokusme se nezaujatě pohlédnout na toto mladé odvětví a bez averze jej zhodnotit. Opravdu je disciplína založená na postřehu, strategii, logickém myšlení, týmové komunikaci či přesnosti tak vzdálená definici sportu? Opravdu je tak odlišná od sportovních odvětví, jako je hra v šachy nebo curling? Vždyť samo slovo sport je ve svém základu označením obveselení, rozptýlení, vlastně útěku od práce. A přesně toto e-sport splňuje dokonale.
Ale zanechme spekulací o definici progamingu jako sportu. Samotní hráči toto víceméně neřeší a jejich jediným cílem je být ve své hře co nejlepší. Nejprve se prokousávají různými soutěžemi na vlastní pěst, ale pokud se jedná o opravdu schopného a nadějného talentovaného hráče, časem se na něj zaměří pozornost některého ze známých herních týmů.
Tyto týmy se většinou orientují na vícero herních titulů (v klasickém sportu by se jednalo o sportovní odvětví jako je například běh na 100 m, hokej, plavání atd.). Takovým týmům se pak říká multiherní neboli anglicky multigamingové týmy. Tyto týmy se snaží získávat sponzory a partnery, aby mohly co nejlépe podporovat své svěřence a samozřejmě i motivovat ostatní hráče. V současné době nejlepší týmy vysílají své reprezentanty na tuzemské i zahraniční turnaje a to samozřejmě stojí nemalé finanční prostředky. Proto se u nás najde pouze málo opravdu silných multigamingových klanů.
Využili jsme materiálů z webu www.esuba.eu