Kam zmizel let MH 370? Záhada jeho havárie přetrvává, podivné kličkování na radaru nikdo nechápe
Co se přesně stalo s Boeingem 777, který měl doletět z Kuala Lumpur do Pekingu, patří k největším záhadám moderní doby. Připomeňme si, co se povedlo o okolnostech jeho zmizení zjistit, i to, co se zjistit nepovedlo.
Všechno to 8. března 2014 začalo jako zcela běžný let. 227 pasažérů a 12 členů posádky na Mezinárodním letišti Kuala Lumpur v Malajsii nastoupilo do Boeingu 777. Letadlo s nimi vzlétlo před jednou hodinou ranní místního času a zcela podle plánu zamířilo klidnou, jasnou nocí do své cílové destinace, tedy do čínského Pekingu, kam mělo dorazit zhruba po šesti hodinách letu.
Třicet osm minut po startu, těsně před vstupem do vietnamského letového prostoru, se piloti ještě zcela klidně rozloučili s malajsijským řízením letového provozu – popřáli dispečerům dobrou noc. Bylo to naposledy, kdy se z kabiny ozval lidský hlas. Tři minuty na to, ve výšce 10 600 metrů a v letové rychlosti okolo 870 kilometrů v hodině, letadlo Malaysia Airlines číslo 370 zmizelo z radaru.
Podivné chování letadla
Radarový odpovídač letounu přestal reagovat, aniž by letadlo vyslalo jakýkoli nouzový signál. Místo radiového spojení se ozývalo jen statické praskání a huhlání. Vojenské radary ovšem letoun v té chvíli stále ještě sledovat zvládly, a to, co zaznamenaly, je možná to nejpodivnější na celé havárii.
Mohlo by vás zajímat: Na cestující v letadle začali padat červi, stroj se musel vrátit stovky kilometrů zpět
Boeing se totiž podle záznamů nejdřív prudce otočil západním směrem, vzápětí vystoupal do 13 500 metrů nadmořské výšky, a pak naopak klesl jen do necelých čtyř kilometrů. Znovu zahnul, tentokrát na jih. Ve 2:40, hodinu a osmnáct minut po prvotní ztrátě kontaktu, ho nad Jihočínským mořem definitivně ztratil i vojenský radar.
Bezúspěšné pátrání
Desítky lodí a letadel z celkem 11 světových států se pokoušely během masivní záchranné operace objevit cokoli, co by o osudu zmizelého letu MH 370, a hlavně jeho cestujících, napovědělo víc. Mezi pohřešovanými byli lidé hlavně z Číny, ale také obyvatelé Malajsie, Francie, Nizozemska, Ruska, Íránu nebo Austrálie. Některým z nich ještě během celého následujícího dne po havárii vyzváněly telefony.
Vyšetřovatelé byli bezradní. Nic z toho, co zjistili, nenaznačovalo ani únos, ani případnou sebevraždu pilotů. Boeing 777 je jedním z nejspolehlivějších letadel vůbec a tento konkrétní letoun neměl žádné závažné potíže. Piloti byli spolehliví a zkušení. Zjistilo se, že u dvou Íránců na palubě nelze vyloučit spojení s teroristickými organizacemi, nešlo ho však ani potvrdit.
Teorií a svědectví se za skoro čtyři roky aktivního vyšetřování objevilo mnoho. Pracovník ropné plošiny prý viděl ve velké výšce hořící letoun. Američtí odborníci z analýzy dat motorů boeingu, které vysílaly údaje na satelit, vypočítali, že letadlo mohlo po ztrátě kontaktu s navigací letět ještě 400 kilometrů. Navzdory všemu ale nikdo nebyl schopný dodnes přijít s uspokojivým vysvětlením havárie.
Nalezené křídlo
Že se letadlo skutečně zřítilo, dnes ale víme se stoprocentní jistotou. Rodiny obětí si na potvrzení těch nejhorších zpráv musely počkat velice dlouho. Ačkoli totiž vyšetřovatelé od července 2015 objevili pár trosek, které mohly letounu patřit, nebyli schopni je se zmizelým letem 370 ztotožnit až do jara 2016. Tehdy se na Mauriciu našel úlomek křídla, které bezpochyby zřícenému letadlu patří.
Ačkoli vyšetřování v roce 2017 oficiálně skončilo, vyšetřovatelé jsou stále připravení jej obnovit. Udělají tak prý okamžitě ve chvíli, kdy se objeví nějaké nové důkazy.
Mohli jste minout: Drama nad Vancouverem. Do letícího Boeingu uhodil blesk, moment zachytila kamera