Legendární český vlak udivuje krásným interiérem i vysokou rychlostí. Prohlédněte si Stříbrný šíp zblízka
Na začátku roku 1939 byla v podniku ČKD dokončena výroba rychlíkového motorového vozu řady M 260.0, kterému se přezdívalo Stříbrný šíp.
Jak připomíná web Prototypy.cz, na československé koleje se dostal jediný vyrobený kus, který sloužil Československým státním drahám až do roku 1953. Na palubu pojmul 64 sedících a 12 stojících cestujících, kterým mohl potenciálně nabídnout rychlost až 130 kilometrů za hodinu. Maximální povolená rychlost však byla jen 90 km/h, což ale z druhé strany rozhodně nebylo málo, jen cestující si to ve výsledku tolik neužili.
Jednodenní sláva
Motorový vůz M 260.001 uspořádal svoji první prezentační jízdu 14. března 1939 v úseku Praha-Pardubice, kterou ujel za 68 minut. Ke smůle Stříbrného šípu však o den později vznikl Protektorát Čechy a Morava, kvůli čemuž byl vůz coby ne zcela ukončený projekt odstaven. Ke schválení do provozu došlo až v roce 1941, ale kvůli nedostatku nafty během války spíše nejezdil. Po ukončení války došlo k rekonstrukci motorů a vůz byl částečně nasazen do pravidelného provozu, býval však často odstaven a cestující ve velkém množství spíše nepřevážel.
Mohlo by vás zajímat: Jsou na železnici zatáčky, anebo oblouky? Modrá armáda má jasno, ostatní však mnohdy tápou
Byla to škoda, protože jak vzpomíná portál Pražský patriot, Stříbrný šíp nabízel cestujícím nebývalý komfort. V první řadě to byla kůží potažená křesla v uspořádání 2+2 se středovou uličkou a místy proti sobě. K dispozici byly také stahovací rolety a řada detailů byla vyrobena z chromu, což dodávalo interiéru luxusní vzhled. Exteriér pak vsadil na výrazný kontrast stříbřité a vínové barvy, díky čemuž působil dravě a rychle. Naštěstí byl vlak po letech odstávky v Ústí nad Orlicí převezen do Nymburka a od roku 2011 začala probíhat náročná rekonstrukce. Ta se týkala i motorů, které byly poprvé slavnostně nastartovány 14. ledna 2016 a o dva měsíce později, téměř přesně na 77. výročí první jízdy – 15. března 2016 – byl vůz představen veřejnosti.
Od té doby je pravidelně účasten mnoha výstav, železničních akcí i historických oslav a i vy tak máte šanci se tímto unikátním vlakem někdy projet.
Zdroj: Pražský patriot, Prototypy.cz
Video, které jste mohli minout: Kousek od neštěstí. Vlaky v Jablonném se rozjely proti sobě, od srážky je dělilo 32 metrů