19. července 2021 00:20

Film vs. realita: Americký sniper si dost upravil hlavního hrdinu, záporáci jsou převážně vymyšlení

Jak má film Clinta Eastwooda Americký sniper blízko ke skutečným událostem?

Americký sniper se točí okolo Chrise Kylea, elitního odstřelovače, který se mohl chlubit 160 potvrzenými zásahy. Absolvoval čtyři mise v Iráku, a jeho protivníci dokonce vypsali odměnu na jeho hlavu. A Clint Eastwood o něm natočil film, který získal Oscara a utržil přes půl miliardy dolarů – i přesto, že se slavný režisér rozhodl vyprávět Kyleův příběh tak trošku po svém.

V rubrice zatím máme ještě: Steve Jobs, Amadeus, Valkýra, Apollo 13, Nákaza, Nepřítel před branami, Vlk z Wall Street, Most u Remagenu, Everest, 300: Bitva z Thermopyl, V zajetí démonů, REVENANT Zmrtvýchvstání, Ponorka U-751, Pearl Harbor, Zodiac, Statečné srdce, Gladiátor, Černý jestřáb sestřelen, Poslední samuraj, Titanic

Zabíjení není pro každého

Jak je občas zvykem, filmová verze příběhu se od knižní předlohy, již napsal přímo Kyle, liší hlavně v tom, jak vykresluje samotného hlavního hrdinu. Od toho, jaký byl Kyle doopravdy, se však liší už samotná kniha! Sám autor na jejích stránkách tvrdí, že za svou službu získal dvě Stříbrné hvězdy a pět Bronzových. Ve skutečnosti přitom získal pouze jednu Stříbrnou hvězdu a tři Bronzové, což u jeho životního příběhu malinko kazí dojem.

Clint Eastwood však mnohem víc upravoval samotný charakter Chrise Kylea. Zatímco ve filmu se věhlasný sniper obtížně vyrovnává s tím, že zabíjí lidi (dokonce se kvůli tomu rozbrečí a po návratu domů ho to začne psychicky ničit), on sám se zabíjením problém evidentně neměl. Naopak řekl, že ho mrzí, že nezabil víc protivníků, protože to byla jeho povinnost a v žádné případě toho, co udělal, nelituje. Film a kniha tedy samotného hrdinu ukazují v docela odlišném světle.

Protivník s puškou

Každý hrdina potřebuje důstojného protivníka. Takového, kterého by nenáviděl, bál se ho a nakonec ho mohl slavně zadupat do země. A jelikož Chris Kyle žádného neměl, Clint Eastwood mu trošku pomohl. Hrdina Amerického snipera má protivníky rovnou dva, jednoho si však tvůrci dost upravili a druhého si prakticky kompletně vymysleli.

Tím prvním je Mustafa, odstřelovač, jenž zvládá svou práci minimálně stejně dobře jako Chris Kyle a Kyle to ví. Vzájemně si jdou po krku prakticky celou válku a jejich poslední střet je možná nejnapínavějším momentem celého filmu. O Mustafovi mluvil Kyle i ve své knize, kde ovšem nemá zdaleka tolik prostoru a k souboji na život a na smrt ani nedošlo.

Opravdový Mustafa sice střílel americké vojáky a irácké policisty, ale sám scenárista Jason Hall přiznává, že si ho pro film značně vylepšili. Jako inspirace jim posloužil i Juba, irácký sniper, který se světu ukázal na několika videích a tvrdil, že zabil 37 amerických vojáků. Dodnes však není jasné, jestli byl Juba jeden člověk nebo se za něj vydávalo víc odstřelovačů. A jestli vůbec existoval nebo šlo čistě o propagandu.

Řezník

No a pak je tu zloduch s přezdívkou Řezník. Tenhle terorista, na něhož měla políčeno celá americká armáda, byl ochotný povraždit celou rodinu a nedělalo mu problém zabíjet ani děti. Skutečně odpudivá postava, ale filmaři si Řezníka kompletně vymysleli. Kyle ve svých vzpomínkách o nikom takovém nikdy nepsal, na druhou stranu to však neznamená, že člověk jako Řezník neexistoval.

Tvůrci se podle všeho inspirovali osobností muže známého jako Abu Deraa. Ten je údajně zodpovědný za únosy britských občanů z iráckého ministerstva financí, zabití desítek sunnitů, jejichž těla se později našla na skládce v al-Sada, a dokonce prý velel operaci, při níž byli mladí sunnité lákáni do sanitek pod záminkou darování krve – jen aby se už nikdy nevrátili domů. Abu Deraa tak možná byl ještě větší monstrum než filmový Řezník.

Dítě ne

Jedním z nepsaných filmových pravidel je, že hrdina nesmí zabít dítě. Eastwood se však na tohle pravidlo zvysoka vykašlal. Dokonce tak moc, že se rozhodl svého filmového Kylea donutit, aby zabil kluka, i když k tomu ve skutečnosti nedošlo. V úvodní scéně musí hlavní hrdina vyhodnotit, jestli hrozí reálné nebezpečí od ženy a jejího syna, který nese protitankový granát. Sám neví, jestli ho chce kluk vojákům odevzdat, nebo na ně zaútočí – a nakonec se rozhodne chlapce i jeho matku pro jistotu zabít.

Kyle nicméně tvrdil, že dítě nikdy v životě nezastřelil a po ženě vystřelil jen jednou v životě. A že by dítě ani zabít nedokázal, prý by to prostě neudělal a raději by si počkal na zbabělce, který poslal dítě zabíjet. Brandon Webb, jenž Kylea cvičil, ovšem celou scénu, i když vymyšlenou, chválil. Odstřelovači se totiž musí v akci často rychle rozhodovat, jestli mají vystřelit, nebo ne. A velmi snadno se může stát, že budou mít v zaměřovači i někoho, kdo by měl chodit do školy, což ale neznamená, že nemůže být nebezpečný.

Text: Michal Krejčí

redakce Prima Zoom

redakce magazínu Prima Zoom

Všechny články autora