Postavili 4000 let starou loď a plavili se na ní. Unikátní experiment se povedl na jedničku
Stačil zápis na hliněné tabulce. Podívejte se, jak tzv. maganská loď vznikala a jaká jsou její specifika.
Při pohledu do několik tisíc let staré historie se často stává, že o našich předcích uvažujeme jako o primitivech. Přitom už staří Římané, Egypťané, ale i Inkové nebo Mezopotámci věděli spoustu věcí o vesmíru, procesech zpracování kovu, inženýrství a mnoha dalších oborech, v rámci kterých navíc dokázali pro nás stále spíše nepochopitelné věci. Zapomeňme proto na to, že jsme ti nejvzdělanější a nejzručnější lidé, kteří kdy kráčeli po této planetě, a vydejme se na cestu proti proudu času – konkrétně do období před čtyřmi tisíci lety, na území dnešních Spojených arabských emirátů.
Právě odsud totiž pochází záznamy o lodích, které tamější obchodníci používali pro transport svého zboží – a přesně takovou loď se rozhodl tým archeologů, antropologů a inženýrů z Univerzity Zayed ve Spojených arabských emirátech zrekonstruovat. Jak popisuje CNN, na celém projektu zahájeném v roce 2021 je fascinující zdroj informací k materiálu, který je nutné použít – vědci jej objevili na hliněné tabulce v Britském muzeu, konkrétně na faktuře ze sumerského města Grisu, prostřednictvím které se do loděnice objednával materiál na stavbu tzv. maganských lodí.
Seznam z hliněné faktury
Seznam zahrnoval palmové vlákno, kozí srst, rákos, čtyři druhy dřeva, kůži, rohože z palmových listů, lněný olej, sezamový olej, živočišný tuk a minerál zvaný bitumen. Tým, který se na rekonstrukci podílel, pak jako referenci použil starověké ilustrace a sestavil loď, která měla nosnost neuvěřitelných 36 tun. Samozřejmostí bylo použití ručních nástrojů, protože i ty do velké míry ovlivňují, jak je nakládáno se stavebním materiálem a jak vypadá výsledek. Podstatné je ale doplnit, že velká část lodi, její vnější trup, je z rákosu, který na pohled nepatří k nejodolnějším materiálům. I to ale byla součást projektu a vědci ji rádi podstoupili.
„Když jsme loď poprvé spouštěli na vodu, byli jsme velmi opatrní,“ uvedl zkušený emirátský námořník Marwan Abdullah Al-Marzouqi ve svém prohlášení. „Velmi dobře jsem si uvědomoval, že je loď vyrobena pouze z rákosu, lan a dřeva – nejsou v ní žádné hřebíky, žádné šrouby, vůbec žádný kov – a bál jsem se, že ji poškodím. Když jsme se však vydali na cestu, brzy jsem si uvědomil, že je to silná loď. Překvapilo mě, jak hladce se pohybuje po moři,“ dodal Al-Marzouqi ze své pozice jednoho z kapitánů historického plavidla. Ještě než ale na testovací plavby a postupné zatěžování lodi došlo, museli konstruktéři překonat řadu problémů, jako bylo například vyvěšení 127kilogramové plachty. Kladku totiž lidé doby bronzové neznali, a tak bylo nutné zapojit více než 20 lidí, kteří se postarali o umístění plachty z kozích srstí a její správné fungování.
Čtěte také: Prohlédněte si úžasný 3000 let starý meč. Ještě pořád se leskne
„Od objevení starověkých fragmentů maganských lodí na ostrově Umm an-Nar až po ikonický okamžik, kdy loď vyplula od pobřeží Abú Zabí, jsme ušli dlouhou a vzrušující cestu,“ komentoval pro CNN Peter Magee, ředitel Národního muzea Zayed. Další členové týmu označili okamžik plavby za dojemný a shodli se na tom, že si společně prožili návrat do historie, který je rovněž mnohému naučil. Ať už jde o proces konstrukce tehdejších lodí nebo způsob navigace, člověk musel být mnohem přítomnější a v těsnějším spojením s přírodou a možnostmi doby. Přesto, nebo právě proto, je však maganská loď důkazem, že lidé byli už dříve mnohem zručnější a důmyslnější, než se může zdát.
Zdroj: CNN, NYU, Zayed University - YouTube
Video, které jste mohli minout: Velryba překvapila posádku rybářské lodi. Vyskočila jim přímo na palubu, ukazuje video