Hřbitovy letadel jsou zlatým dolem, najdete v nich i balíky kokainu
Na rozdíl od jiných vraků jsou vyřazená letadla příležitostí pro zlatokopy – jen to musíte umět.
Letadla využíváme k dopravě pouhých 100 let, ale bez obřích strojů si nedokážeme současnou civilizaci představit. Odborníci a nadšenci odhadují, že na světě je v tuto chvíli v provozu kolem 24 000 dopravních letadel a dalších 2500 jich čeká v hangárech. Tisíce letadel pak používají armády po celém světě. Země je zkrátka plná letadel, z nichž tisíce už dosloužily a dalším životnost rychle končí.
Vyřazená letadla jsou příležitostí pro zlatokopy Zdroj: redakce Prima Zoom
Nepřekvapí, že likvidovat letadla je výhodný byznys. Odhaduje se, že během několika let doslouží na celém světě 5000 letadel, přičemž využít se dá až 90 procent materiálů z každého letadla. Ještě před pár lety to bylo stěží 30 procent…
Kam se odstěhoval hliník?
Jak se likviduje vysloužilé dopravní letadlo, třeba takový gigant, jakým je Boeing 747? Letoun, který mimo jiné létá i jako Air Force One, je ve své největší verzi 747-400 se dvěma palubami vysoký jako šestipatrový dům a podle typu váží až 214 tun. Celé letadlo je sešité ze šesti milionů dílů včetně téměř 300 kilometrů kabelů a osmi kilometrů trubek. To už je pěkný kousek k sešrotování…
Co všechno se z toho dá využít? Především je tu hliník – toho můžete z rozšrotovaného letadla vydobýt až 66 tun. Dalších 130 tun tvoří vnitřní vybavení včetně přístrojů, podvozku, sedadel, toalet nebo kuchyněk. Navigační a komunikační přístroje za miliony dolarů se často dají znovu uvést do oběhu a zpeněžit.
demoliční plán Zdroj: redakce Prima Zoom
Nejcennější součástí každého vyřazeného letadla jsou motory. Tyto až šestitunové hnací stroje se odmontovávají jako první a testují se. Některé lze přestavět a vrátit zpět do provozu, jiné slouží jako zdroj cenných kovů, hlavně titanu.
Kokain v kuchyňce
Rozebírání vyřazených letadel je ale i tak trochu loterie. Můžete narazit na hotové jmění, jako se to stalo v Británii roce 2010, kdy dělníci objevili na toaletě letadla určeného k sešrotování kokain za 4 miliony dolarů. Běžné jsou drobné mince, zapadlé mobilní telefony, a dokonce peněženka kapitána letadla dva roky zaklíněná pod sedadlem.
Pokud vyřazená letadla neskončí na vrakovišti, mohou si zahrát třeba ve filmu nebo posloužit jako podmořská základna pro potápěče – jako se to stalo v Britské Kolumbii vysloužilému Boeingu 737.
Na interiér letadel se také vrhají designéři a bytoví návrháři. Z vyřazených sedaček se tvoří interiéry barů a restaurací, ale i luxusních vil. Asi nejznámějším případem využití velkých částí letadel je designový dům severozápadně od Malibu v Kalifornii. Jeho architekt David Randall Hertz v roce 2011 použil celá křídla z Boeingu 747-100.
Ideální vrakoviště najdete v poušti
Západ USA nabízí sedm velkých skladovacích ploch pro vysloužilá letadla. Všechny se nacházejí v suchých pouštních oblastech s nízkou vlhkostí a pyšní se mimořádně dlouhými přistávacími dráhami – nejdelší z nich měří 5 km. Demoliční týmy se tu dennodenně perou s obřími hroudami materiálu.
V takzvané „vysoké poušti“ v Kalifornii je vyprahlá pustina, kam jsou odvážena dopravní letadla, která už dosloužila, a zde jsou s pomocí demoličních expertů přeměňována ve šrot. Na demoliční ploše z betonu o síle bezmála dva metry obnažují lidé z ARC Aerospace v kalifornském Victorville letadla až na holý kov a každoročně recyklují půl milionu kilogramů hliníku.
vyřazená letadla na vojenské základně Davis-Monthan
Sen vojenského nadšence
Kde skladuje svá vysloužilá letadla armáda USA? Zvláštní jednotka pověřená skladováním vysloužilých stíhaček 309. letecká udržovací a obnovovací skupina AMARG sídlí na letecké základně Davis-Motham v arizonském Tucsonu.
Jaromír Jágr a časopis Prima ZOOM