Dobývání severního pólu skončilo fiaskem a krachem. Podívejte se, co zbylo z krásné lodi
Polární putování s Petrem Horkým (8) – Amundsenův neúspěch
Roald Amundsen platí za velkého cestovatele, jemuž se za dramatických okolností podařilo dobýt jižní pól. Jeho druhá výprava ale takovým úspěchem nebyla.
Po dobytí jižního pólu se Amundsen vrátil do rodného Norska jako národní hrdina. Přednášel o svých cestách, publikoval cestopisy a plánoval další podobný úspěch – cestu na severní pól. Všechny peníze, které měl, tedy investoval do stavby škuneru, který pojmenoval Maud, po manželce norského krále Maud Waleské. Loď byla postavena v loděnici v Askeru, předměstí Osla. V červnu 1916 konečně vyplula k Severovýchodnímu průjezdu kolem Arktidy.
Amundsenova kdysi krásná Maud Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Maud se vrací do Askeru Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Amundsenova Maud ve celé kráse Zdroj: ČTK / SZ-Photo / SZ Photo
Amundsenova výprava na jižním pólu Zdroj: Profimedia.cz
Amundsen velel expedici se vzducholodí Norge v roce 1926 Zdroj: Profimedia.cz
Ruští záchranáři ohledávají zřícené letadlo Zdroj: Getty Images
Vzducholoď Italia, které se Amundsen vydal na pomoc Zdroj: Getty Images
Polární drift
Maud měla Amundsena dopravit až do cíle, jak ale uvidíte v pořadu Polární putování s Petrem Horkým, nic nevyšlo tak, jak si představoval. Maud v chladných vodách zamrzla a začal jí smýkat drift. Místo na kýžený severní pól začala loď směřovat ke Kanadě. Nakonec zůstala beznadějně zamrzlá v ledu. Výprava byla fiaskem, a finančně i fyzicky vyčerpaný Amundsen nakonec výpravu vzdal a loď prodal.
Čtěte také: Záhada nad Antarktidou. Vědci zveřejnili záznam neznámých zvuků zachycených ve stratosféře
Amundsenovi věřitelé Maud prodali Společnosti Hudsonova zálivu. Ta ji po šesti letech vysekala z ledu a přejmenovala na Baymaud, přičemž škuner využívala pro zásobování. Společnost Hudsonova zálivu nakonec v roce 1990 prodala loď zpět do Askeru. Od roku 2016 vyplula na další cestu.
Zdroj: Fram Museum