Českem prochází pestré počasí s neobvyklým průběhem teplot. Krize přijde v noci
Meteorologové varují před náledím a ledovkou
Výstrahy meteorologů se vrší jedna na druhou: silný vítr, nová sněhová pokrývka, náledí, ledovka. A k tomu teploty jako na houpačce.
Několik dnů trvající inverzní počasí v Česku ukončila ve čtvrtek po Novém roce studená fronta. Všemi vítané zlepšení rozptylových podmínek s sebou přineslo déšť a sníh i do nižších poloh. Bizarní skoky předvádí rtuť teploměru – po dopolední teplotě až 10 °C postupně večer a v noci klesne až na nulu. „Pocitovou teplotu bude snižovat čerstvý jižní až jihozápadní vítr, který bude místy v nárazech dosahovat rychlosti 15 až 20 m/s (až 70 km/h), na horách kolem 25 m/s (90 km/h),“ varovali meteorologové z Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) na svém facebookovém účtu:
🌬🌦Dnes bude přecházet přes ČR od severozápadu studená fronta, která ukončí několikadenní inverzní ráz počasí. Čeká nás...
Posted by Český hydrometeorologický ústav on Wednesday, January 1, 2025
Přečtěte si také: Mezi ledovkou, náledím a námrazou je rozdíl, natlouct si ale při nich můžete úplně stejně
Po srážkově hubených dnech meteorologové očekávají hlavně na západě Čech v Karlovarském kraji a na Tachovsku větší příděl sněhu, během 12 hodin ho zde může napadnout 5-10 centimetrů. Zároveň s tím, jak budou klesat teploty, vrší se ze strany ČHMÚ výstrahy před vznikem dalších nebezpečných jevů. Ještě ve čtvrtek večer tak hrozí ledovka, až do pátečního poledne pak náledí.
Černý led na silnicích
Aby došlo ke vzniku ledovky, musí se podle ČHMÚ spojit několik okolností. Obávaný jev vzniká v případech, kdy ve výšce je teplý vzduch, z něj prší a déšť padá na prochlazený zemský povrch, větve stromů nebo dráty elektrického vedení s teplotou pod 0 °C. Na nich se pak vytváří průhledná vrstva ledu s hladkým povrchem.
Svou extrémní hladkostí a kluzkostí ledovka značně ztěžuje nebo dokonce znemožňuje pohyb vozidel i chůzi. Pro řidiče je nebezpečný zvláště takzvaný černý led, kdy ledovka na asfaltu vůbec není vidět a pozná se až podle neovladatelného řízení a mimořádně dlouhé brzdné dráhy.
Počasí potrápí hlavně motoristy Zdroj: DPphoto / Profimedia.
Zmrazky mohou komplikovat život také ptákům Zdroj: mediadrumimages/Mark Deans / Media Drum World / Profimedia
Hlavně na horách se může ke sněžení přidat i silný vítr Zdroj: ČTK / Spilka Marek
Zamrzlé auto Zdroj: ČTK / Uhlíř Patrik
Námraza a mrznoucí mlha v Horním Částkově na Sokolovsku, 30. prosince 2024 Zdroj: ČTK / Kubeš Slavomír / Profimedia.cz
Námraza na čelním skle auta, Bratislava, prosinec 2024 Zdroj: TASR/Profimedia
Poslední dny roku 2024 budou chladné, v noci bude mrznout. Zdroj: Profimedia.cz
Ledovka nebo náledí, stejně upadnete Zdroj: ČTK/ Profimedia.cz
Námraza (Ilustrační foto) Zdroj: profimedia/ČTK
Před náledím varují výstražné prvky
Neméně nebezpečným jevem je náledí, jehož tvorbu ale můžeme snáze předpovědět a s jistou dávkou rozumu i očekávat. Na rozdíl od ledovky totiž vzniká postupným mrznutím nepřechlazených kapek deště nebo mrholení na povrchu země. Jde tedy o vodu, která už na zemi je, často v podobě sněhu. Při poklesu teploty například krátce po západu slunce pak může vzniknout různě silná ledová vrstva nebo zmrazky.
Mohlo by vás také zajímat: VÝSTRAHA: Sněžení a silný vítr v Česku doprovodí nebezpečná ledovka. Kde hrozí riziko?
Náledí může vznikat lokálně a na silnicích varují před ním varují výstražné prvky. Na dálnici jsou mosty označeny modrými reflexními „kočičími očky“ mezi pruhy, na ostatních silnicích se používají modré parníky. Ty kromě mostů varují před náledím i u propustků, kterými se pod silnicí vede voda, nebo v nepřehledných zatáčkách.
Zdroj: ČHMÚ, ČTK