23. března 2024 07:00

Největší pozemské zvíře všech dob: Fascinující objev přináší nové odpovědi

Vědci odhalili způsob jeho dospívání i výměnu zubů přibližně po 20 dnech.

Znáte odpověď na otázku, jaké největší zvíře se kdy procházelo po povrchu naší planety? Začali byste pravděpodobně u slona či žirafy, ve skutečnosti by je však trumfli daleko mohutnější tvorové – jen byste za nimi museli cestovat miliony let do minulosti. Řeč je o titanosaurech, další odnoži známých sauropodů jako Brachiosaurus, Apatosaurus nebo Diplodocus.

Největší dinosauři

Titanosaury se ve své studii zabývá Kristina Curry Rogers, profesorka biologie a geologie na Macalester College v americké Minnesotě. Zajímalo ji, jak na tom titanosauři v porovnání s jinými velkými dinosaury byli, a ještě přesněji, proč jako oni nevymírali. Z nějakého důvodu titanosauři nemizeli a zastavení jejich vývoje měl skutečně na svědomí až asteroid, který zasáhl Zemi před 66 miliony let.

Jednoduše by se dalo říct, že titanosauři dokázali efektivně využít všechny přednosti plazů i savců. Od svého prvního výskytu přibližně před 126 miliony let se postupně objevilo více než 100 různých druhů titanosaurů. Významně se lišili svou velikostí, od 55tunových monster, až po 5tunové drobečky o velikosti dnešních slonů. Rogers rovněž na základě zkamenělých nálezů vajec či zubů zjistila, že titanosauři velmi rychle rostli – přibližně rychlostí dnešních velryb – a byli schopní vyměňovat své zuby každých 20 dnů.

Nedozírné množství potravy

Pokud jde o potravu, šlo o býložravce, kteří spolykali mnoho kilogramů jídla denně. Mikroskopické škrábance na jejich zubech pak mají podle Rogers potvrzovat, že se titanosauři živili pestrou stravou bohatou na štěrk a kameny. Jinak řečeno, titanosauři neváhali jíst rostliny nacházející se blízko u země, otázkou ale je, jak to bylo časté a nakolik se spoléhali spíše na potravu na úrovni korun stromů.

Zajímavý je pak i proces rozmnožování, který dokázalo ve velké míře odhalit a popsat naleziště Auca Mahuevo v Argentině. Nachází se tam obnažené horniny staré 75 milionů let se stovkou zkamenělých hnízd obsahujících tisíce vajec. Některá z nich jsou dokonce tak dobře zachovalá, že vědci získali otisky kůže dávných embryí. Množství hnízd nalezených pohromadě v několika geologických vrstvách pak naznačuje, že se titanosauři na toto místo vraceli opakovaně, aby zde nakladli svá vejce. Hnízda jsou však tak blízko sebe, že je nepravděpodobné, že by se dospělý titanosaurus mohl volně pohybovat po hnízdišti. Titanosauři měli pravděpodobně bezstarostný rodičovský styl, podobně jako mnozí plazi, kteří snášejí mnoho vajec a netráví čas péčí o hnízdo nebo péčí o vylíhlá mláďata.

Čtěte také: Kolosální mořské monstrum. Vědci našli lebku praotce žraloků, měří neuvěřitelné dva metry

Nebýt dopadu asteroidu na Zemi, tito dlouhověcí, neuvěřitelně rozmanití a nesmírně úspěšní živočichové by pravděpodobně prosperovali dál, a to na tak vzdálených místech, jako je Madagaskar, Rumunsko, Severní Amerika a dokonce i Antarktida. Místo toho byli titanosauři svědky a oběťmi posledního masového vymírání na Zemi a dali světu sbohem v mučivé agónii po planetární katastrofě.

Zdroj: Science, Nature