28. dubna 2024 07:22
Adam Vala

Proč ztrácí dopravní letadla nad Pobaltím signál GPS? Problémy hlásí tisíce letů

Od začátku války na Ukrajině mají letadla na trasách nad Pobaltím problémy s navigací. Obecně hlásí výpadky signálu GPS, případně příjem chybových signálů, které neodpovídají skutečné situaci nebo sekundárním formám navigace.

Jde o vážný problém, který podle zprávy listu Politico ovlivnil od roku 2022 už téměř 50 tisíc letů a ohrozil životy posádek i cestujících. Zdá se, že rušení GPS signálu se soustředí kolem Kaliningradu, exklávy Ruské federace nacházející se mezi Polskem a Litvou, kde se nachází systémy sloužící pro elektronický boj, které Moskva v hojné míře využívá.

Mohlo by vás zajímat: Skutečná historie Královce je plná velkolepých bitev. Který český král byl u jeho založení?

Rušit signál GPS lze až příliš snadno

Politico nicméně vysvětluje, že narušit signál GPS, případně vysílat falešné údaje, není nic složitého, což je na pováženou právě s přihlédnutím k tomu, nakolik se lidstvo této formě navigace oddalo. Dana Goward, prezident skupiny Resilient Navigation and Timing Foundation, která lobbuje za větší bezpečnost GPS signálu, označuje narušování za velmi snadné a tvrdí, že by byl útoku schopný každý trochu schopnější kutil. Goward rovněž upozorňuje, že zařízení pro rušení GPS lze koupit online a dostat se tím pádem i k tzv. spoofingu, tedy záměrnému vysílání neodpovídajících dat pro zmatení, nikoliv přímé rušení navigace.

I z těchto důvodů se situace neustále zhoršuje, což potvrzuje i Evropská organizace pro bezpečnost leteckého provozu Eurocontrol. „Během prvních dvou měsíců roku 2024 jsme zaznamenali nárůst v počtu hlášení výpadků GPS. V absolutních číslech jsme obdrželi hlášení o 985 výpadcích v porovnání s 1 371 za celý rok 2023,“ uvádí Eurocontrol. Zdrženlivě ale doplňuje, že ačkoliv je spojitost s válkou na Ukrajině velmi pravděpodobná, Eurocontrol není schopen potvrdit, že za rušením stojí právě Rusové. Bez ohledu na zdroj či záměr rušení však vzniká riziko pro leteckou dopravu a zvyšuje zátěž na piloty i řídící letového provozu.

Faktem ovšem zůstává, že pokud se piloti nemohou v dané oblasti spolehnout na GPS, mají k dispozici i další formy navigace. Ostatně, letadla létala i v době, kdy systémy GPS neexistovaly, na což poukazuje například ředitel letecké a technické bezpečnosti v Mezinárodní asociaci leteckých dopravců Stuart Fox. „Začal jsem létat na konci 80. let, když jsme žádné GPS neměli, a přesto jsme létali po celé zeměkouli. Nad pevninou používají piloti pozemní zdroje navigace, nad mořem zase inerciální referenční systém,“ uvedl Fox. Dana Goward mu nicméně mírně oponuje tím, že ačkoliv rušením GPS signálu nevzniká iminentní problém a riziko, zvyšuje se pravděpodobnost, že piloti nebo řídící udělají chybu, která může vést až k havárii letadla.

Zdroj: Politico, RNTF, Eurocontrol

Video, které jste mohli minout: Další nehoda Boeingu, stroj sjel v Houstonu z ranveje

Adam Vala

Populární filmy na Prima Zoom