Whiteova iluze: Která šedá část je tmavší? Existuje jen jedna správná odpověď
Vidíte mezi šedými poli na obrázku nějaký rozdíl? Tento jednoduchý optický klam byl popsán hned několikrát, přesto stále není uspokojivě vysvětlen.
Myslíte si, že od sebe bez problému rozeznáte různé barvy? Většina z nás asi řekne, že ano. Nemusíte však trpět barvoslepostí či jinou poruchou vidění, aby se zdánlivě jednoduchý úkol ukázal jako v podstatě nesplnitelný. Řada vědců totiž postupně přišla na to, že interpretace barev je extrémně závislá nejen na samotné barvě objektu, nýbrž i na jeho okolí.
Můžete se setkat s termíny jako Whiteova iluze, Munkerova iluze, Whiteova-Munkerova iluze či Bezoldův efekt. Tématem se zabývali například psychologové Michael Anthony White, Hans Munker či lékař Wilhelm von Bezold. Zatímco první dva přetavili fenomén do psychologického zkoumání v 70. a 80. letech minulého století, lékař a meteorolog Bezold s touto myšlenkou přišel už ve druhé polovině 19. století. Ať už však chceme objev a jeho následné rozvíjení přisoudit komukoli, idea je jasná: vnímání barvy závisí na jejím vztahu k barvám přilehlým.
Tento jev nastává ve chvíli, kdy jsou malé barevné oblasti vzájemně proloženy. V případě rozlehlých oblastí odlišných barev se jedná o kontrast – dokážeme si všimnout, že dvě barevné části mají jinou barvu. Na titulním obrázku vidíte Whiteovu iluzi, u níž se zdá, že šedá políčka v levé části jsou výrazně tmavší nežli šedá políčka v pravé části. Jak už jste ale možná uhodli, obě šedé části jsou zcela totožné, náš mozek vnímá rozdíl v kontrastu s barvou pruhu, na němž se šedá část nachází: Ve srovnání s bílou se šedá oblast napravo jeví jako tmavá, nalevo oproti černé zase jako světlá.
K podobným závěrům dospěl Munker, který pracoval s výraznějšími barvami, jak můžete vidět na videu níže. Zelené kruhy nemění barvu, ale v kontrastu s měnícím se pozadím vypadají pokaždé jinak:
K přesnému vysvětlení Whiteovy iluze jsme se zatím nedostali. Odborníci se jev nejčastěji snaží objasnit pomocí dvou podobných mechanismů nazývaných laterální inhibice a teorie sounáležitosti. V praxi ale vždy jde o vztah kontrastních barev, naše vnímání má totiž tendence spíše ke zvýrazňování rozdílů nežli k jejich vyhlazování. Každopádně se jedná o důležitou připomínku faktu, že každý objekt (či barevná plocha) nemá význam jen sám o sobě, nýbrž je potřeba přihlédnout k jeho okolí, kontextu. Naše smysly i mozek to totiž zjevně intuitivně chápou.