V Řecku už jezdí první robotické autobusy – bez řidičů!
Zatímco v USA tamní technologičtí giganti opatrně testují, jak by se chovala robotická auta v opravdovém provozu, v Řecku už jezdí autobusy s robotickými řidiči!
Autobusy bez řidičů mají v Trikale – začaly se tam používat již během letošního léta, ale zatím bez pasažérů. Ovšem druhou listopadovou sobotu se vše změnilo: poprvé v lidských dějinách začaly jezdit robotické autobusy s lidskými cestujícími v normálním provozu.
Zatím se autonomní vozidla pohybovala s lidmi jen na uzavřených okruzích anebo během různých show, ale v reálném světě na opravdové silnici s jejím provozem to je naprostá novinka a přelom. A navíc – cesty tímto autobusem jsou pro obyvatele města zcela zdarma!
„Je to poprvé, co si někdo troufl tohle vyzkoušet,“ řekl magazínu Popular Science Angelos Amtidis, muž, který je za experiment zodpovědný. Řediteluje řeckému Institutu komunikačních a počítačových systémů, které se stará o technickou stránku věci.
V Trikale, městě na severu Řecka, jezdí těchto autobusů rovnou šest – a operují zcela samy. Jsou na silnicích obklopeny automobily, cyklisty i chodci a zatím vše funguje bezchybně. Aby se autobusy vůbec směly použít, museli ve městě přijmout nové vyhlášky a vozidla navíc musí být přísně sledována. Zatím se příšerně vlečou – úředníci jim povolili maximální rychlost 20 kilometrů za hodinu.
Samý zákaz...
Také trasa autobusů je velmi jednoduchá: mohou jezdit jen v jediném pruhu a po kruhové trase, aniž by směly kamkoliv odbočovat nebo zahýbat. Nicméně do „jejich“ pruhu smějí vjíždět jiné automobily. Nejkurióznější situace nastane, když autobus narazí na nečekanou překážku ve své dráze: musí se zastavit a čekat, než přijde nějaký povolaný člověk a předmět odstraní…
„Zatím musíme být přísní,“ popsal Amtidis. Proč? Když havaruje člověk, je to prostě bouračka. Ale kdyby boural robotický autobus, šlo by o politickou záležitost. A to i kdyby statisticky byly automatické autobusy třeba stokrát bezpečnější než ty klasické s řidiči. Platí to vlastně dvojnásob, protože do akce je zapojena i Evropská unie…
Program totiž zaplatila Evropská unie v rámci projektu CityMobil2, jenž má za úkol vyvinout projekty hromadné dopravy ve středně velkých městech. A tomu přesně stotisícová Trikala odpovídá. Současně jde o ideální testovací prostředí před tím, než budou robo-busy nasazeny v některém z velkých měst.
Právě metropole jako Praha nebo Paříž se svou hustou dopravou jsou totiž zdánlivě paradoxně ideálním prostředím pro vozy bez řidičů. Proč? Je pro ně nejlepší a nejbezpečnější, když vycházejí z komunikace s ostatními „chytrými“ vozidly.