Učitel nepřipouštějící diskuzi je špatný učitel
Kdo diskutuje, ten přemýšlí. Ne každému to vyhovuje.
Biflování není učení
Pokud žáci ve škole diskutují a argumentují, víc se toho naučí. Vžité přesvědčení, které dosud mělo jen malou oporu ve výzkumných datech, potvrdili odborníci z Masarykovy univerzity v Brně. Sledovali více než 600 žáků devátých tříd. Výzkum nyní publikovali v časopisu Learning and Instruction.
Podle odborníků z Ústavu pedagogických věd Filozofické fakulty Masarykovy univerzity existuje silná individuální souvislost mezi promluvami konkrétního žáka a jeho výsledky v testu čtenářské gramotnosti. Čím víc ve výuce hovoří a argumentuje, tím lepší má výsledky.
"Vyplývá z toho, že ti učitelé, kteří dokážou své žáky dovést k tomu, aby o probírané látce diskutovali, pozitivně ovlivňují jejich učení," uvedla dnes v tiskové zprávě Klára Šeďová, vedoucí výzkumného týmu.
Kdo diskutuje, ten přemýšlí
Odborníci při výzkumu měřili délku promluv žáků a také sledovali, jak často argumentují. Vyvinuli kvůli tomu i vlastní mobilní aplikaci EduCoM, aby byli schopni s patřičnou přesností sbírat velké množství dat.
Aplikace na tabletu ukazovala rozložení žáků ve třídě a badatelé tak mohli jednoduše monitorovat jejich aktivitu ve výuce. Kvalitu žákovského učení následně vědci zjišťovali prostřednictvím testů čtenářské gramotnosti zadávaných Českou školní inspekcí v roce 2017.
Odborníci z ústavu pedagogických věd o svých výsledcích Českou školní inspekci také informovali. Podle náměstka ústředního školního inspektora Ondřeje Andryse výzkum dokazuje, že je nezbytné kombinovat různé metody a formy výuky, včetně těch, které žáky více aktivizují.
Text: ČTK