Hrůzná srážka dvou letadel zabila 142 lidí. Tragický omyl vedl k vývoji nové technologie
Letecké katastrofy: Nové důkazy S2 (3) - Srážka s cesnou
Vývoj špičkové technologie často bohužel stojí na potřebách plynoucích z tragédií, jakou byla srážka dvou letadel 25. září 1978. Boeing 727-214 ve službách Pacific Southwest Airlines letěl ze Sacramenta přes Los Angeles do San Diega. Jednalo se o první závažnou nehodu Pacific Southwest Airlines a zároveň jednu z nejhorších havárií letadel v amerických dějinách.
Ze Sacramenta do Los Angeles let probíhal bez zásadního zádrhelu. Počasí bylo 25. září 1978 slunečné a jasné a posádka se těšila viditelnosti na 16 km. Letadlo převáželo 128 cestujících a 7 členů posádky, která dostala náhlé varování – blíží se k nim menší letadlo Cessna, které pilotovali dva zkušení piloti Martin Kazy Jr. a David Boswell. Posádka Boeingu varování od dispečinku přijala a potvrdila, že Cessnu vidí. Podle pravidel vizuálního kontaktu už bylo odpovědností posádky, aby se menšímu stroji vyhnula.
Pád letadla (ilustrační foto) Zdroj: Getty Images
Výsledkem katastrofy bylo 142 mrtvých Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Pád letu 182 byl jednou z nejhorších leteckých katastrof Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Zkázy nebyli ušetřeni ani lidé na zemi Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Boeing 727-214 Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Padající stroje zasáhly část San Diega Zdroj: ČTK / Profimedia.cz
Kdo hlídá letadlo?
Stalo se ale nemyslitelné – obě letadla se srazila a dopadla do North Parku na předměstí San Diega. Zemřelo všech 135 lidí na palubě letadla, oba piloti Cessny a 7 lidí v domech na zemi, včetně dvou dětí. Srážka obou strojů byla záhadou, podle komunikace s dispečinkem by se obě letadla měla minout o kilometry. Vyšetřování ukázalo, že v momentě, kdy dispečink oznámil letadlu přítomnost Cessny, už se o menší stroj nikdo nestaral. Dispečink měl za to, že posádka letadla má situaci pod kontrolou, protože Cessnu viděla a minula, a posádka zase svěřila svou důvěru dispečerovi. Potřebnou odpověď dala vyšetřovatelům černá skřínka.
Čtěte také: Běžte, najděte tátu. Po pádu letadla matka dětí ztracených v džungli zřejmě ještě žila
Záznam komunikace dispečinku v San Diegu a záznam černé skřínky obsahoval určitý rozdíl, způsobený šumem statické elektřiny. Pilot podle černé skřínky nahlásil dispečinku, že Cessna přeletěla na jeho pravou stranu, čímž mu říkal, že už s Cessnou nemá vizuální kontakt a je na dispečerovi, aby situaci pohlídal. Kvůli šumu však zpráva nezněla jasně, znělo to, jako by říkal, že Cessna teprve přelétá na pravou stranu Boeingu. Z takové zprávy vyplývalo, že posádka, která tou dobou ve skutečnosti ztratila Cessnu z dohledu, stále udržuje vizuální kontakt. Cessna, jejíž piloti měli sami omezený výhled, se tak blížila k letadlu nikým nehlídaná.
Dispečinku v San Diegu chybělo podle vyšetřovací zprávy potřebné vybavení, které by dispečery upozornilo na hrozící srážku. Z toho důvodu letecký průmysl hledal nové technologie, jež by takové situaci zabránily. Výsledkem byl systém TCAS, proti-srážkový systém, jenž dokáže už z kokpitu předat okamžitou zpětnou vazbu a zabránit dalším zbytečným úmrtím.
Zdroj: L.A. Times / Time Magazine / Independent