Proč tak milujeme záporáky? Už od antiky nás inspirují
Obvykle se nespokojíme s hrdiny, ale oblíbíme si i záporné postavy, které by v nás měly vzbuzovat hrůzu a odpor. Co nám tak říkají o nás samotných?
Ať si to přiznáte, nebo ne, určitě milujete záporáky. Negativní postavy ve filmech, většinou nepřátelé hlavního hrdiny, bývají leckdy zábavnější než samotný klaďas, a to spousta diváků dokáže ocenit. A nejen to – řada antihrdinů se dokonce stala ústřední postavou celého díla. Vzpomeňte na Walter Whitea z Perníkového táty, Travise Bickla z Taxikáře nebo třeba aktuální komiksový hit o zrodu Jokera. Odsouzeníhodných padouchů vidíme na televizní obrazovce či filmovém plátně nespočet, totéž platí samozřejmě i pro literaturu a další umělecká odvětví. Jenže proč máme pro tyto charaktery takovou slabost?
Záporáci už v antice
Novinář Thomas Ambrosini se vrací až do antického Řecka – do místa a doby, kde vzniklo obrovské množství dramatických děl, z nichž dodnes čerpáme. Aniž bychom si to uvědomovali, řada shakespearovských her se očividně inspirovala v antických předlohách a z obou těchto zásadních zdrojů následně čerpá současná popkultura. Řecké divadelní hry se dělily na komedie a tragédie a v obou těchto žánrech lidé sledovali postavy s množstvím charakterových vad. Zatímco v komediích se figurám podařilo své nedostatky překonat a končilo se happy endem, tragédie končily… tragicky. Antihrdinové nepřekročili své limity, a ty se jim nakonec staly osudnými.
Tento vzorec tvorby dokázal jednoznačně identifikovat špatné lidské vlastnosti a předat divákům jednoznačné poselství – buď se polepšíte, nebo vás vaše nedostatky zničí. Jednoduché a účinné. Zároveň se tak žasnoucí antické publikum prostřednictvím negativních postav učilo, co je dobré a co špatné. Navíc je ještě nutné doplnit, kdo byl vlastně původcem veškerého zla. V antice se jednalo o božstva – ať už přímo bohové natropili dramatickým hrdinům problémy, nebo byla jejich vůle vykonána pomocí různých osudových proroctví, spousta figur v antických dramatech čelila odlidštěným a nepřístupným soupeřům. Jenže dnes?
Logický vývoj
V posledním století se (i s postupující sekularizací společnosti) začala vina za zpackané životy přenášet z nadpřirozených entit zpět na lidi – konkrétně na samotnou společnost. Již se nejedná o rozmary bohů, nýbrž zlo ve výše zmíněných případech Perníkového táty, Taxikáře či Jokera má kořeny ve společnosti samotné; ve zdravotním či sociálním systému, zkorumpovaných politicích či obecně nefunkčních společenských mechanismech majících za úkol starat se o prostý lid. A proti takto nefunkčním systémům tvořeným zlými lidmi se postavíme vždycky rádi – a tak není divu, že jsme snadno na straně těch, kteří právě toto udělají.
Možná tedy obdivujeme odvahu, s níž antihrdinové dělají to, co bychom nikdy nedokázali. Nebo se možná dokážeme napojit na jejich trápení a soucítit s nimi. Anebo nám nastavují zrcadlo a umožňují si uvědomit, jak svět funguje – či jak by alespoň fungovat měl. Ať je pravda kdekoli, není třeba se za sympatie k záporákům stydět; jejich role je totiž stejně podstatná jako u kladných hrdinů.
Text: MS