Jak to vypadá uvnitř ztracené ponorky u Titanicu a kdo je na palubě? Času na záchranu již není moc
U vraku Titaniku se ztratila turistická ponorka
Měl to být rutinní ponor k vraku nejslavnější lodi světa, RMS Titanic. Za celkem osm dnů trvající expedici a vlastní ponor v necelých 7 metrů dlouhé ponorce Titan zaplatil každý ze čtveřice cestujících 250 000 dolarů (zhruba 5,5 milionu korun). Když za nimi posádka doprovodné lodi uzavřela příklop a zajistila ho zvenčí 17 šrouby, nikdo netušil, že poblíž Titanicu začíná další drama.
Potíže začaly už hodinu a 45 minut po zahájení ponoru do hloubky 3 800 metrů, v níž na dně Atlantského oceánu vrak Titanicu leží. Loď Polar Prince s ponorkou nečekaně ztratila spojení a začal tak běžet 96hodinový odpočet daný dobou, po kterou pěti lidem na palubě Titanu vystačí kyslík.
Ponorka Titan Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Ponorka Titan vozila turisty k vraku Titanicu Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Ponorka Titan je závislá na své mateřské lodi Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Takhle to vypadá na palubě Titanu Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Titan má zásoby kyslíku pr pět lidí na 96 hodin Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Zakladatel společnosti OceanGate ukazuje vnitřek ponorky Zdroj: profimedia.cz / ČTK
Přečtěte si také: Jak umírali pasažéři Titanicu v ledové vodě? Bodnutí tisíce nožů střídalo znecitlivění a mrazivá muka
Ponorka provozovaná společností OceanGate Expeditions je vyrobena z uhlíkových vláken a titanu a váží 10,5 tuny. Stav jejího trupu průběžně sleduje monitorovací systém, který pilota dokáže upozornit na případné deformace nebo netěsnosti. Titan ve skutečnosti není ponorkou v pravém slova smyslu a má jen omezené zdroje energie. Musí být proto neustále ve spojení s mateřskou lodí, která jej vypouští do vody a také ho vyzvedává. Průlez do Titanu se navíc uzavírá zvenčí pomocí 17 šroubů, takže posádka nemá šanci se sama dostat ven.
Jak to uvnitř ponorky vypadá můžete vidět tady:
Protože pod vodou nefunguje signál GPS, je ponorka řízena textovými zprávami. Ani tato komunikace ale není bezchybná. Podle dopisovatele americké CBS Davida Pogueho, který se ponoru k Titanicu účastnil v roce 2022, bylo během této mise spojení na celé dvě hodiny přerušeno.
Pět lidí na palubě
Na palubě pohřešované lodi je pět lidí, pilotem je bývalý důstojník námořnictva Paul-Henry Nargeolet, který po skončení kariéry vojenského potápěče vedl k Titanicu nejméně 35 expedic a je považován za největšího znalce okolí slavného vraku. Během desítek ponorů se mu podařilo vyzvednout přes 5 000 předmětů včetně 20tunové části trupu, která je dnes k vidění v Las Vegas.
Jedním ze čtyř cestujících je britský miliardář, dobrodruh a cestovatel Hamish Harding, 58letý šéf letecké společnosti Action Aviation. Harding má tři zápisy v Guinessově knize rekordů, došel na jižní pól, letěl do vesmíru a potápěl se na nejhlubším místě Tichého oceánu. Spolu s ním se pod hladinu vydali dva pákistánští podnikatelé, otec a syn Šahzada a Suleman Dawoodovi, kteří patří k nejbohatším Pákistáncům. Posledním cestujícím na palubě Titanu má být generální ředitel společnosti OceanGate Expeditions Stockton Rush.
Mohlo by vás také zajímat: Titanic zmapovaly ponorky. Nový model pomůže v hledání pravé příčiny neštěstí, věří vědci
Komplikovaná cesta k záchraně
Ponorka zmizela asi 700 kilometrů jižně od kanadského Newfoundlandu v pondělí 19. června kolem 9:14 SELČ a do pátrání po ní se ihned zapojila americká Pobřežní stráž i záchranáři z Kanady. Zatímco hladinu pročesávají letadla vybavená sonarem, pod vodou pátrá po Titanu další ponorka a ve hře jsou i sonarové bóje.
Záchranné práce komplikuje silný vítr a dvoumetrové vlny, což v této zeměpisné šířce není nic neobvyklého. Hamish Harding také před zahájením ponoru na svůj Instagram napsal, že kvůli „nejhorší zimě na Newfoundlandu za posledních 40 let bude tato expedice pravděpodobně první a jedinou pilotovanou misí k Titanicu v roce 2023“.