Oblečení na pohovor: Každá barva o vás říká něco jiného
Co si vzít na sebe? Tento každodenní problém žen řeší v případě pohovorů i muži. Podívejte se na soupis, jaké barvy jsou na pracovní pohovor nejvhodnější, a které naopak potenciálního zaměstnavatele pořádně otráví.
Tenhle problém občas řeší většina z nás: jak se správně obléct na pracovní pohovor? Asi nikdo nepochybuje o důležitosti prvního dojmu, protože když pokazíme ten, obvykle druhou šanci nedostaneme. Průzkum pracovního webu CareerBuilder pochází sice už z roku 2013, jeho výsledky tím ovšem nijak neutrpěly. Zúčastnily se ho více než dva tisíce personalistů a pracovníků z oddělení lidských zdrojů, kteří jsou zodpovědní za nábor nových tváří. Pojďme se podívat na to, co o vás různé barvy oblečení řeknou.
Pozor na oranžovou!
Seriózní černá vyvolává dojem vašich vůdčích schopností, modrou zase dáte najevo, že jste týmový hráč. Hnědá je spojována se spolehlivostí, šedá svědčí o analytických schopnostech a navíc všechny tyto tmavší barvy působí profesionálně. Jsou tedy zřejmě nejlepší barevnou volbou, pokud se hlásíte na alespoň trochu běžné pozice s konzervativní tradicí. Bílá barva převládá u organizovaných jedinců a tím se dostáváme ke světlejším a výraznějším barvám. Ty jsou už více spojeny s emocemi, například červená značí moc a zelená, žlutá či fialová dávají najevo kreativitu. Stejně tak i oranžová, s tou ovšem šetřete – na personalisty působí neprofesionálně a odborníci ji označili jako suverénně nejhorší barvu na pohovor. Takže veselé pomerančové kousky nechte raději doma!
Pohovory hlavně v klidu
Dotazovaní personalisté se také shodli na obecně platné radě ohledně upravenosti. Ať už se jdete ucházet o jakékoli místo, dbejte na svůj vzhled – účes, případně vousy, nehty, čisté oblečení. Jak bylo řečeno na začátku, první dojem uděláte jen jednou. Na druhou stranu, abychom vás uklidnili, obvykle nic není tak strašné, jak si člověk myslí. Sami sebe vnímáme mnohem důkladněji, než jak se na nás dívají ostatní, a tak drobné přešlapy považujeme za katastrofu; jenže druzí lidé si jich často vůbec ani nevšimnou! Mají totiž obvykle plné ruce práce se sledováním sebe samých.
A ještě jeden tip k pohovoru, kterým nic nezkazíte: buďte milí. Výzkum Chada Higginse a Timothyho Judge zjistil, že příjemná povaha pomohla následné nabídce práce mnohem výrazněji než precizně vysoustružený životopis či další čistě racionální přednosti rozličných kandidátů. Konkrétní dovednosti lze naučit, ale žádný personalista nechce do týmu přivést někoho otravného, arogantního či hrubého. Takže se hlavně uklidněte a nechte působit svůj přirozený šarm…