Muskovy náklaďáky se neobejdou bez jízdy v konvoji. Ale Tesla Truck přesto vyjíždí
Tesla Truck je zatím jen koncept. Ale Elon Musk s ním neváhá
Představení nového elektrického trusku společnosti Tesla miliardáře Elona Muska dalo v listopadu dojem relativně brzkého příchodu elektrifikované silniční dopravy. Objevili se ostatně již mnozí zákazníci - kanadský řetězec supermarketů Loblaw již oznámil předobjednávku 25 etrucků a plán změnit na náklaďáky Tesly celou svou flotilu. Muskova vize elektrických kamionů je poutavá, při detailnějším náhledu se ale nezdá, že by k nám měla přijet tak brzy, jak možná někteří očekávají.
Elon Musk
Jiná podoba silniční dopravy
Pomineme-li srovnání motorů a způsobů přepravy - které nemá vzhledem k měnící se situaci na trhu příliš smysl - hlavní argument je snížení ceny dopravy Tesla Trucku vlivem absence řidiče. Ten může dopravce vyjít na polovinu až dvě třetiny ceny, Tesla Trucky však operují s velmi flexibilním příchodem po roce 2020 a později - kdy by již mělo samořízení být na dostatečně vyzkoušené úrovni. Se samořízením však nesouvisí jenom snížení ceny o řidiče, ale také trumfové eso v rukávu Tesla trucku - jízda v konvojích.
Ta by měla snížit cenu Tesla trucku oproti běžným náklaďákům o dalších 20 procent skrze snížení odporu vzduchu mnohatunového kolosu - při jízdě za sebou by baterie náklaďáků vydržely déle a zvýšily i svůj dojezd. Pokud lze věřit Muskovi, takto postavené etrucky by skutečně mohly konkurovat dnešním kamionům. Nejde o sci-fi - v posledních dvou letech podobné konvoje (samozřejmě nikoliv elektrovozů) již několikrát pokusně projely Evropou bez sebemenší nehody.
Tesla Semi
Výsledná silniční doprava tak působí diametrálně odlišně, bezpečněji a čistěji oproti dnešnímu stavu. A to je idea, která dost možná pomůže řadu etrucků (a akcií Tesly) úspěšně prodat.
Problém všech těchto nápadů snižujících cenu provozu Tesla náklaďáků je skutečnost, že je jaksi možné je aplikovat i pro tradiční dieselové vozy. Nikoliv samozřejmě ty dnešní - ty budoucí, které by mohly existovat během jedné dekády, však již určitě. Jak snížení tření při konvojové jízdě, tak i samořídící mechanismy by měly velmi podobnou mírou snížit i cenu jízdy dieselových trucků. Avízovaná ekonomická výhodnost Tesly by pak byla... ta tam.
Zatímco malí dopravci k podobným opatřením dost možná včas nepřistoupí (už jen kvůli tomu, že nebudou mít dostatek vozů směřujících do jedné destinace), větší společnosti nebudou zřejmě mít problém etruckům konkurovat. Částečně by se snad dalo argumentovat tím, že levnější bude nové technologie aplikovat na nové vozy než upravovat ty staré. Pokud by se malí dopravci zdráhali aplikovat nové technologie, mohli by časem skutečně být vyšachováni. Samořízení je ovšem potenciálně výhodné práce pro relativně nízkou pořizovací cenu - drahý je vývoj softwaru, nikoliv úprava vozu s pomocí hardwaru. A tím potenciální komplikace pro Teslu jenom začínají.
Infrastruktura není připravena
Aby toho nebylo málo, při prudkém nabíjení trucků by i menší počet vozů mohl značně zahýbat rozvodnou sítí. Na hlad Tesly po elektřině upozornila společnost AER s tím, že na masovější počet kamionů využívajících skokové nabíjení není energetická síť připravená. Ačkoliv byla informace v médiích často špatně nepochopena jako důkaz malé efektivity etrucků (opak je přitom pravdou), pointa původní zprávy byla jiná - totiž nutnost pro případnou elektrifikaci přepravy náležitě upravit nedostatečnou energetickou infrastrukturu.
Posílit rozvodnou síť tak, aby ustála masovější příchod elektromobility, ovšem nebude levný špás - ani nebude možné něco podobného očekávat v průběhu několika málo let. Pokud někdo bude poptávku po více dobíjecích stanicích a posílení sítě táhnout, budou to spíše levnější osobní elektrovozy. Teprve po jejich výraznější rozšíření bude rentabilní využívat e-náklaďáky.
Termín nasazení... až za desítky let
Nutno zmínit, že i Muskova prezentace výše uvedené povětšinou přiznává - širší nasazení etrucků očekává až po roce 2030. Není vlastně ani příliš překvapivé, že Elon Musu dává jisté zdání brzké a snadné aplikace elektrických trucků - jeho společnosti stojí (a možná i padají) s prodejem "vize" brzké budoucnosti než s reálnými prodeji. Do určité míry je to "sebenaplňující se proroctví" - již nyní totiž osobní vozy Tesly přinutily tradiční konkurenci začít vyvíjet a nabízet vlastní elektrické vozy. A vizionář Muskova ražení tu objektivně chyběl.
Nic moc to nemění na skutečnosti, že v součtu vzdor nadšení nelze ani v příštím desetiletí očekávat výraznější nárůst Tesla trucků či jejich konkurentů.
Podstatné benefity technologie bude pro konkurenci zprvu příliš snadné rovněž přijmout, pro větší počet elektrotrucků navíc nebude připravena ani elektrická síť. Čím pomaleji a rigidněji však na elektrotrucky budou staré firmy reagovat (například pokud si budou chtít podržet lidské řidiče), tím rychleji se situace může změnit. Při postupné elektrifikaci dopravy vlivem osobních vozů se navíc zřejmě i baterie a cena energií stanou během několika desetiletí samy o sobě konkurenceschopné vůči fosilním palivům.
Ačkoliv tak Tesla truck prozatím není o moc víc než jen konceptem, v praxi skutečně může být počátkem revoluce. Jenom ta revoluce může trvat mnohem déle, než se dnes může zdát.
Text: Ladislav Loukota