Květiny pro milenku nebo pro tchyni: Podle vědců jsou úplně jiné!
Obdarovali jste někdy někoho květinou? Ano, to je asi hloupá otázka, protože květiny patří k nejčastějším darům, které dáváme.
V Americe lidé zakoupí jako dárek 67 procent prodaných řezaných květin, v zemích, jako je Japonsko, je pro komerční účely nebo jako dárek zakoupeno dokonce 80 procent květin. A to ani nemluvíme o Česku, kde je tradice dávání květin velmi silná a kde se květiny dávají k téměř každé příležistosti – nejen ke svátku a narozeninám, ale také na prvním rande či poslední den školy. Zajímavé však je, že dosud nikdo nevysvětlil, proč se lidé obdarovávají zrovna květinami? „I když už některé poznatky ohledně květin byly prozkoumány, základní otázka zůstává nezodpovězená. A to – proč lidí kupují zrovna květiny, když se jim jako dárek nabízí mnoho dalších alternativ?“ ptají se vědkyně Li-Chun Huang a Yen-Chun Lin z Národní univerzity na Tchai-wanu.
Jejich studie, zveřejněná v časopise HortScience, přináší nový pohled na toho, kdo kupuje řezané květiny jako dárek, a snaží se nalézt odpověď na samotnou otázku, proč lidé vlastně dávají květinové dary. Podle vědkyň je koupě řezané květiny založena na vztahu mezi dárcem a příjemcem, ale také v sobě nese jistou hodnotu, která je několikanásobně větší, než byla cena samotné kytky. Výsledky studie mohou změnit globální květinový trh, protože právě dary jsou jednou z hlavních hybných sil.
Li-Chun Huang a Yen-Chun Lin sestavily dotazník, který se snažil zjistit, zda dárce dobře zná člověka, kterého obdarovává. Zda zná jeho preference a potřeby a ví, jak je složité obdarovaného potěšit. Vědkyně také zajímalo, jaký vztah mezi sebou lidé mají, jestli jde o květiny pro rodiče, milence nebo je to dárek k jiné příležitosti, a také je zajímalo, zda-li dárce vnímá hodnotu květinového daru a jak velkou roli to hraje při výběru květin. Výzkumnice též hodnotily finanční situaci dárců, a to, jak velký vliv měla na jejich rozhodnutí koupit květiny. Každý nákup tak zkoumaly z mnoha různých úhlů pohledu na vztah mezi dárcem a příjemcem.
Cena květin je zásadní...
„Z analýzy odpovědí vyplynulo, že při výběru květin byla nejčastějším důvodem hodnota květin. Nejde však primárně o cenu, ale o to, co květina vyjadřuje. Nicméně se ukázalo, že i ekonomický faktor hraje svou roli – dražší kytice kupujeme rodičům a dalším příbuzným, zatímco pro milence a přátele volíme sice levnější, ale zato zajímavější květiny,“ vysvětlují Li-Chun Huang a Yen-Chun Lin. Květiny mají též společenskou hodnotu, protože mají schopnost lidi spojovat a rozvíjet vztahy mezi nimi.
„Na rozdíl od mnoha předchozích studií, tato ukázala, že finanční situace dárců nehraje roli při rozhodování o koupi čerstvé květiny jako dárku,“ poznamenaly autorky. Podle nich by tak prodejci měli zdůraznit právě hodnotu květinových darů, a tak podpořit spotřebitele při jejich nákupu.
Lucie Kořistová