Jak být oblíbenější? Nový výzkum odhalil spolehlivě fungující metodu
Udělat dobrý první dojem nebo se dokonce stát oblíbeným členem kolektivu s sebou bezpochyby nese spoustu výhod. Některým lidem se ale v tomto ohledu zkrátka nedaří, a ani si nejsou jistí proč. Odborníci nyní díky sérii experimentů konečně pochopili, na jakém principu se o oblíbenosti rozhoduje.
Vědečtí pracovníci z Harvardu své experimenty sestavili tak, aby pochopili, jak ve vzájemné konverzaci dojde k tomu, že si někoho oblíbíme. Začali proto tím, že zkusili zodpovědět jednoduchou otázku: kdo zanechá lepší dojem – ten, kdo něco zajímavého vypráví, nebo ten, kdo klade otázky a dá tak druhému prostor hovořit?
Kdo se víc ptá, je na tom lépe
Účastníky výzkumu odborníci spojili s konverzačním partnerem buď prostřednictvím online chatu nebo v reálném životě. Konverzační partneři byli od vědců instruovaní pokládat jisté množství otázek, a jak se ukázalo, právě otázky jsou skutečným klíčem k oblíbenosti.
Účastníci studie totiž po rozhovoru měli své konverzační partnery ohodnotit a také napsat, kolik si myslí, že jim konverzační partner položil otázek. Výsledkem bylo, že lidé, kteří pokládali účastníkům větší množství otázek, se jim zamlouvali daleko více než ti, kdo se ptali málo; zvídavější lidé připadali účastníkům „responzivnější“, reaktivnější.
Čtěte také: OBRAZEM: Zkáza tropického ráje. Letecké záběry odhalily následky ničivého cyklonu
Podobný výsledek odborníci získali i když vyhodnotili data získaná ze studií zaměřených na tzv. rychlé randění (speed dating). V této disciplíně úspěch skutečně stojí na prvním dojmu, výměna partnerů probíhá jen po pár minutách. Výzkum potvrdil, že šance na druhé rande byla jednoznačně vyšší u těch, kteří během konverzace kladli více doplňujících otázek.
Proč to funguje?
Odborníci mají za to, že kladení otázek ukazuje zájem o druhou osobu, podporuje otevřenou konverzaci a vytváří pocit spojení. Lidé se pak přirozeně cítí lépe a uvolněněji, když jsou v přítomnosti někoho, kdo o ně projeví upřímný zájem.
Závěr je tedy jednoznačný. Pokud chcete být oblíbenější, snažte se klást otázky, dejte druhé straně příležitost sdílet své názory, zážitky a emoce. Doptejte se na to, co vás zajímá, a uvidíte, jestli v žebříčku oblíbenosti stoupnete.
Zdroj: Journal of Personality and Social Psychology, National Library of Medicine, Oxford.
Video, které jste mohli minout: Obrněný potápěč se nechá kousnout žralokem tygřím. Ze zkoušky nového obleku jde mráz po zádech.