Elektromobily budou do 7 let levnější než běžná vozidla, tvrdí studie
Vozidla s nulovými emisemi – elektromobily – možná již brzy nebudou drahým luxusem pro výjimečné.
Levnější výroba
Analýza studie Bloomberg New Energy Finance (BNEF) tvrdí, že elektromobily budou do sedmi let levnější než běžná vozidla spalující benzín a naftu. Ve zprávě se píše, že některé elektroautomobily budou do roku 2025 stát méně než jejich současní konkurenti. Za cenovou dostupností stojí lithium-iontové baterie, tedy klíčová součást elektromobilů. Cena těchto baterií totiž zažívá výrazný pokles. Právě baterie v současné době ovlivňují značnou část výrobních nákladů. Nyní se ovšem předpokládá rapidní snížení ceny: mezi lety 2016–2030 až o 77 procent. Analytici mají za to, že právě klesající hodnota těchto baterií stačí na to, aby se konečná cena elektronických automobilů výrazně ponížila. Zatímco někteří očekávají doslova globální revoluci automobilů zítřka, jiní zůstávají stále při zemi. Upozorňují zejména na několik praktických důvodů, z nichž si některé fakticky oprášíme.
Alza začala prodávat elektromobily Tesla 10
Emisní zákazy
Pravdou je, že cena elektromobilů klesá pomaleji než cena běžných vozů spalujících fosilní paliva. Je tedy vyloženě nutné, aby cena lithium-iontových baterií stále klesala. Nikdo ovšem nezaručí, že se cena samotného lithia a dalších komponentů do budoucna nezvýší. Přesto je ale trvalý pokles označován jako možný. Na klesající tendenci má obrovský vliv zejména hromadná výroba. Ke zlepšení situace jenom dopomáhá například průmysl Čínské lidové republiky, která se hodlá na poli elektromobilů stát lídrem. Čína, jakožto největší světový znečišťovatel, do budoucna dokonce prosazuje úplný zákaz benzinových a naftových vozů na svých silnicích. Podobný názor sdílí koneckonců také Francie nebo Spojené království, které stejný zákaz plánují zavést do roku 2040.
Minimum dobíjecích stanic
Kromě vysoké ceny stojí v cestě masivnímu rozšíření elektromobilů nedostatek dobíjecích stanic. Když se na silnicích začaly objevovat první automobily, spolu s nimi postupně vyrůstaly i čerpací stanice. Po velkých městech následovala ta menší, až se nakonec dostalo i na odlehlejší vesnice. Budování sítě čerpacích stanic bylo časově náročné a vesměs i náhodné. Nakonec se ale situace dostala do takové situace, že dnešní řidiči natankují běžná paliva prakticky kdekoliv.
Česko chystá podporu elektromobilů. Dálnice budou mít zadarmo Zdroj: iStock
Situace kolem dobíjecích stanic je ale na samém prvopočátku. Čína ovšem již přidala ruce k dílu, neboť tamní komunikace lemuje přes 150 tisíc veřejně dostupných stanic. Spojené státy americké mají přístupných stanic násobně méně – přibližně 16 tisíc. Ačkoliv mohou znít tyto statistiky jakkoli impozantně, situace není ani zdaleka ideální. Obecně se má za to, že v každém větším městě není více než několik tuctů veřejně dostupných dobíjecích stanic. Peking se však nehodlá vzdát a ve svém snažení usilovně pokračuje dál. Do roku 2020 hodlá svou síť rozšířit natolik, aby byla schopna splnit požadavky pro 5 milionů elektrických automobilů.
Nepřipravená infrastruktura
Někteří odborníci jsou ale skeptičtí. Podle mnoha názorů navýšení počtů dobíjecích stanic prostě nestačí. Rapidní nárůst totiž může způsobit zhoršení celkového stavu za předpokladu, že není dostatečné napájení. „Nemám pocit, že by se Čína zamyslela nad problematikou dobíjení a ekonomikou,“ řekl Henry Lee, ředitel programu pro životní prostředí a přírodní zdroje z Harvardské univerzity. Ostatně ani infrastruktura světových zemí není na podobný boom stále připravená. Stavební plány například nikdy nepočítaly s vysokými cenami pozemků, jejichž výše se (nejen) uprostřed čínských měst vyšplhaly do astronomických částek. Pro investory a podnikatele je zkrátka nemyslitelné, aby například do centra Pekingu, Šanghaje nebo Kantonu postavili dobíjecí stanice. Jednou velkou ironií je ostatně skutečnost, že pokud chtějí současní majitelé elektromobilů své plechové miláčky dobít energií, musí většinou opustit městská centra a vyrazit na vzdálenější předměstí. Společnost Tesla tuto nelibou situaci řeší tak, že své stanice instaluje poblíž amerických dálnic, supermarketů a nákupních center. Řidič si během hodinového dobíjení jednoduše nakoupí a pak spokojeně odjede.
Elektromobilová budoucnost
Není snad ani pochyb o tom, že se masivní rozšíření elektromobilů stane blízkou skutečností. Jejich prodej v poslední době zažívá nevídaný rozkvět. Kupříkladu několikrát připomínkovaná lidnatá Čína patří mezi největší odběratele, neboť svými prodeji daleko překonala Evropu a USA. V roce 2016 se v Číně prodalo více než 500 tisíc elektromobilů, což je o 53 procent víc než v roce 2015. Statisícové prodeje však nejsou stále nic oproti 200 milionům běžných vozů na tamních silnicích.
Text: Petr Smejkal