Drtivá porážka člověka počítačem ve hře GO bude mít velké důsledky. Proč?
Počítač AlphaGo potřetí porazil šampiona v asijské hře go....
Superpočítač společnosti Google AlphaGo o víkendu potřetí v řadě porazil šampiona ve staré asijské společenské hře go, považované za náročnější na počítačovou simulaci než šachy. Pětidílná série začala porážkou Jihokorejce I Se-dola ve středu, v neděli večer Korejec poprvé vyhrál a poslední kolo se bude hrát v úterý. Počítač má ale výhru jistou, neboť v žargonu vypůjčeném ze sportu vede už nyní 3:1.
Podle serveru The Verge má go sice jednoduší pravidla než šachy nebo dáma, avšak ve srovnání s nimi má mnohem širší škálu tahů. Vytvořit počítačový program hry bylo proto velkou výzvou.
První hra s I Se-dolem trvala tři a půl hodin a vysílaly ji v přímém přenosu televize z Jižní Koreje, Číny a Japonska. I Se-dol se rozhodl ji vzdát, když uznal, že už porážku neodvrátí. Podle odborníků se lidský hráč dopustil v závěru hry hrubé chyby.
Jak porazit člověka
"Go je velmi krásná hra a myslím, že učí hodně o životě, mnohem víc než šachy. Když sledujete opravdu dobré hráče, je to krása. Těší mne, že jsme byli schopni nainstalovat tuto krásu do počítače. Je to čest být zde ve společnosti neuvěřitelného hráče I Se-dola i týmu DeepMind, který na té počítačové kráse usilovně pracoval," řekl spoluzakladatel Googlu Sergey Brin po dnešní hře.
Zakladatel DeepMind Demis Hassabis řekl, že jeho spolupracovníci jsou "poněkud zaskočeni". "AlphaGo dokáže v sekundě zpracovat desítky tisíc pozic a je zarážející, že I Se-dol s ním může soupeřit a dotlačit ho až ke krajnosti," řekl Hassabis.
Jihokorejec řekl, že se omlouvá, že "nebyl schopen naplnit očekávání, které do něj lidé vkládali". Přiznal, že v první hře neměl šanci, ve druhé promrhal příležitosti a ve třetí podlehl tlaku. Požádal, aby lidé věnovali pozornost hře i v dalších dvou kolech. Odborníci na hru go se obávají, že po zkušenosti s počítačem bude I Se-dol pro lidské soupeře neporazitelný.
V říjnu počítač pětkrát za sebou porazil čtyřiatřicetiletého Číňana žijícího ve Francii Fan Chueje, který je považován za jednoho z nejlepších hráčů go působících v Evropě. Šlo o vůbec první porážku podobně elitního hráče, kterou řada expertů čekala mnohem později.
Co je go?
Hra go vznikla zhruba před čtyřmi tisíci lety v Číně a má jednoduchá pravidla. Na hrací desku většinou o 19 krát 19 polích kladou dva hráči své kameny tak, aby ohraničili co největší území či obklíčili co nejvíce soupeřových kamenů. Go má nesrovnatelně více kombinací tahů než šachy. Proto je podle expertů tvorba programu úspěšného v této hře mnohem složitější než toho šachového. Prvním známým pokořitelem šachového šampiona se v roce 1997 stal program DeepBlue společnosti IBM, který porazil mistra světa Garriho Kasparova.
Důsledky porážky
To, jak snadno počítač rozdrtil člověka, ukazuje, jak rychle stroje dohánějí lidi. Go se od šachů liší především zcela jiným myšlením jeho hráčů. Server Wired to popsal tak, že sami nejlepší hráči u go vlastně neví přesně, proč hrají, jak hrají – počítají s intuicí a jakýmsi "celkovým pohledem" na herní desku – na rozdíl od šachu, kde se počítají tahy. Go tedy ideáně využívá více lidských schopností, a přesto už ani u něj nejsme schopní strojům čelit. Jak dlouho bude trvat, než nás počítače nahradí v mnoha dalších oborech?
ČTK